68

JONG&AMBTENAAR Overheid geliefde werkgever, maar imago kan stukken beter JONG WIL HET VERSCHIL MAKEN De overheid geldt als aantrekkelijke werkgever. Ook onder jongeren. Tegelijk is het aantal vacatures er ongekend hoog. S terker nog: de rijksoverheid en de politie staan op respectievelijk nummer 1 en 2 in het favorietenlijstje werkgevers van jongeren tot 30 jaar (bron: The Intelligence Group). 7,4 procent noemt de rijksoverheid als meest begeerde werkgever, op de voet gevolgd (7 procent) door de politie. Boven ‘fossiele’ bedrijven en banken, die ook hoog scoren. DUBBEL AANTAL VACATURES Je vraagt je bijna af: hoe kan het dan dat de overheid zoveel nieuwe ambtenaren zoekt, als zoveel net afgestudeerden, starters en jonge werkzoekenden de overheid zien zitten? Het aantal openstaande vacatures in het openbaar bestuur en bij overheidsdiensten is ten opzichte van vijf jaar geleden ruim verdubbeld. Tegenover iedere duizend werkzame ambtenaren staan 39 vacatures (bron: Atlas Research). En op de externe vacaturesite van de rijksoverheid staan rond de 2000 vacatures. Specialisten waar het vooral aan ontbreekt: mensen met een ict-, juridische en financieel-economische achtergrond, of met kennis van energievoorziening. Heb je zo’n gewilde achtergrond, dan word je ook met open armen wordt ontvangen door het bedrijfsleven. 68 De overheid zal dus snoeihard moeten concurreren en iets bieden dat andere sectoren niet of minder in huis hebben. GROTE OPGAVEN Onder meer de grote opgaven waar de overheid de komende jaren voor staat leiden tot meer werk en nieuwe taken en functies. Denk aan de klimaat- en energietransitie, andere vormen van duurzaamheid, verdergaande digitalisering. Opgaven die mooi aansluiten bij een verlangen van met name jongere generaties op de arbeidsmarkt. Namelijk: de wens ‘het verschil te maken’, impact te hebben, voor meer alleen geld te gaan, maatschappelijke belangen dienen. Een geluid dat de schrijvers van JONG & Ambtenaar bij veel gesprekspartners opvingen. Van uitzendbureau naar werkzoekenden ondersteunen, van bankemployee naar bestuursadviseur, van verzekeringsmedewerker naar sportmakelaar. Die behoefte aan ‘impact’ bleek ook uit onderzoek, onder meer in opdracht van jonge ambtenarenorganisatie FUTUR en de arbeidsmarkt- en opleidingsfondsen van overheden en verwante organisaties. ONS LAND IN JOUW HANDEN De overheid zelf is het ook niet ontgaan dat ‘impact’ een dingetje is voor jonge mensen. ‘Ons land in jouw handen’ is de komende periode de slogan van een grote wervingscampagne op sociale media en elders. Een imago dat aan het ambtenarenbestaan kleeft, is dat het saai en stoffig zou zijn om voor het openbaar bestuur of andere overheidsdiensten te werken. En dat er een nine to five- mentaliteit zou bestaan. De auteurs van dit magazine konden in vrijwel elk gesprek noteren, dat jonge ambtenaren het niet zo ervaren, al hadden zij zelf aanvankelijk ook zo’n beeld bij de ambtenarij. Juist afwisseling, veel ruimte bij het indelen van het werk en snel toevertrouwd krijgen van projecten en verantwoordelijkheden werden opvallend vaak genoemd.

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication