88

JONG&AMBTENAAR Gedetacheerd bestuursondersteuner Freek van Haren Specialist in vliegen afvangen “ALLES DRAAIT OM DE JUISTE DRIVE” Freek van Haren kwam er aan de universiteit al snel achter dat hij problemen niet zo zeer wilde analyseren, hij wilde ze zo snel mogelijk oplossen. Hij wist ook dat hij ‘iets maatschappelijks relevants’ wilde doen. Om te ontdekken wat en hoe, ging hij aan de slag via Public Support, detacheerder met een groot hart voor gedreven talenten om de publieke sector te ondersteunen. Ten tijde van dit interview werkt Freek als bestuursondersteuner bij de gemeente Tilburg. Maar dat kan zo weer veranderen wanneer je als gedetacheerde werkt. Hoe is zijn werkzame leven eigenlijk begonnen? ‘Ik heb bestuurskunde gestudeerd op de Hogeschool Den Bosch. Daarna ben ik nog even naar de universiteit gegaan, maar daar kwam ik snel tot de ontdekking dat ik heel graag aan de slag wilde om problemen op te lossen in plaats van ze te analyseren aan de hand van theorieën uit de negentiende eeuw. Dat was niet mijn stijl. Dus toen ben ik gaan solliciteren.’ Waarom wilde je in de publieke sector werken? ‘Mijn studie was heel breed (kennis van recht, economie, organisatie), maar ik was vooral geïnteresseerd in de publieke zaak. Om een verschil te maken voor mensen die het niet altijd even makkelijk hebben. En voor de wereld om ons heen, het land dat we delen, van infrastructuur tot milieubeheer. Alles wat daaraan bijdraagt. Daar wilde ik aan meewerken.’ Hoe is Public Support op je pad gekomen? ‘Bij het solliciteren merkte ik dat gebrek aan werkervaring mij in de weg stond. Alle vacatures vroegen om drie jaar werkervaring. Tot ik een vacature van Public Support zag. Zij keken niet naar mijn ervaring, maar naar mijn drive! Ik kon direct aan het werk en mij al doende breed ontwikkelen. Ik was meteen enthousiast. Ik vond het ook fijn dat Public Support geen consultancy is. Opnieuw vanwege mijn oplossingsgerichtheid. Ik hoef niet zo nodig de oplossing te vínden, ik wil hem organiseren.’ Waarom koos je voor detachering? ‘Omdat je dan heel snel heel veel verschillende dingen leert. In heel veel verschillende rollen en organisaties. Je bent ook heel snel van toegevoegde waarde. Je leert heel snel te schakelen.’ Public Support heeft als slogan ‘Werk met je hart’, wat vind je daarvan? ‘Het klopt echt. Omdat je aan alles merkt hoe mensen worden geselecteerd op hun intrinsieke motivatie. Daar gaat het om, en zo veel minder om de kennis die je hebt opgedaan in je studie, of om je werkervaring. Het gaat om hoe je werkt, hoe je erin staat, je hart dus.’ Welke specifieke mogelijkheden biedt werken via Public Support jou? ‘Ze luisteren heel erg naar mijn voorkeuren. Wat wil jij nu graag, vragen ze regelmatig. En naast alle persoonlijke aandacht, is er ook een breed opleidingenaanbod. Op inhoud en op vaardigheden. Hoe kom je verder, dat is bij alles de insteek.’ Wat heeft die persoonlijke aandacht voor jou betekend? ‘Ik ben als professional heel erg gegroeid. Maar ook als mens, in m’n zelfvertrouwen. Je bent daardoor in een team zoveel meer dan “gewoon” een 88

89 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication