25

BINNENLANDS BESTUUR - WEEK 14 | 2020 ACHTERGROND 25 ‘Klanten vragen al die ene training van september naar voren te halen’ Als de Bestuursacademie Nederland een zelfstandig opleidingsinstituut was geweest, zou dat voor hen veel moeilijker zijn geweest. ‘Je moet op heel veel borden tegelijk schakelen’, aldus directeur Steven Steenbergen. ‘We konden veel leren van onze zusterorganisatie voor het bank- en verzekeringswezen met hun virtual classroom. Het draait al, dus hoe kopieer je dat en hoe pas je het toe op andere opleidingen?’ Steenbergen zag vanaf 18 maart de inschrijvingen teruglopen. ‘Volledige informatievoorziening is dan van belang: we konden gewoon door. Eerst lieten we cursisten de lessen thuis voorbereiden. Via hun online leeromgeving konden ze hun opdrachten uploaden. Docenten belden de cursist dan tijdens de lesdag. Daarna hebben we een virtual classroom ingericht. Klanten zagen: het loopt door. Het is een andere manier van leren, maar sommige klanten hebben al gevraagd om die ene training van september naar voren te halen. Mensen zitten thuis, ze hebben tijd om te leren. Je ziet dat in een heel kort tijdsbestek dingen veranderen.’ VIRTUAL CLASSROOM Volgens Van der Weide zagen opdrachtgevers ‘ongelooflijk snel’ in dat lessen konden doorgaan. ‘Op 16 maart hadden we zes groepen in een virtual classroom in Noord-Brabant, een week later 629 in heel Nederland.’ Veel opleidingen zijn gericht op kennis en inzicht. De virtual classroom blijkt dan een heel geschikte tussenvorm. ‘Je hebt wel de docent erbij, dus je kunt sparren en de vertaalslag naar je eigen praktijk maken. Een stuk complexer is het voor trainingen advies- en presentatievaardigheden, dat vergt meer werk en een andere vorm.’ De focus ligt nu op de opleidingen. De trainingen waar fysieke aanwezigheid noodzakelijk is gaan nu even niet door. ‘We nemen de tijd om met onderwijskundigen te kijken hoe we die het beste kwalitatief kunnen invullen.’ Volgens Van der Weide zou virtual classroom als leervorm eigenlijk binnen nu en twee jaar gestalte krijgen. ‘Een gedeelte zit al in het assortiment, maar nu weten we helemaal: dit zal blijven. We hadden klassikaal of thuis leren en nu ook een derde variant: virtual classroom. Dit blended learning is in twee weken in een enorme stroomversnelling gekomen. Het is blijvend en het werkt.’ Het NCOI wil mensen motiveren door te gaan. ‘Nu is het momentum: we geven een kosteloze switch-garantie: in april of mei beginnen met een nieuwe opleiding via virtual classroom en dan kun je zelf bepalen of je later weer teruggaat naar klassikaal of dat je dit wilt volhouden.’ Bij Nyenrode Business Universiteit begon het met het uitstellen van de geplande studiereizen, zegt woordvoerder Erik van der Liet. ‘Het eerste besluit daarover namen we half februari voor een groep studenten die naar Zuid-Korea zou gaan.’ Toen de universiteit dicht moest voor fysieke colleges en andere bijeenkomsten stond Nyenrode voor de uitdaging een online variant tegenover de specifieke leerervaring op Nyenrode te stellen. ‘Iedereen heeft daar ontzettend hard aan gewerkt, vooral de ict-afdeling heeft een huzarenstukje geleverd.’ De afgelopen jaren investeerde Nyenrode flink in online leren oplossingen, zoals van Canvas en Panopto. ‘Met deze techniek hebben nu in korte tijd vrijwel alle programma’s de sprong gemaakt naar online. De didactiek volgt daar direct op. Docenten krijgen onderwijskundige en technische ondersteuning vanuit Academic Services, programmamanagement en van een support team.’ ONLINE COLLEGES Binnen een week heeft het grootste deel van de Degree opleidingen de slag gemaakt naar online colleges volgen, aldus Van der Liet. ‘Afgelopen vrijdag hebben al meer dan honderd colleges online op dezelfde dag plaatsgevonden. Er is daardoor vrijwel geen college gemist. Het is wennen voor studenten en docenten, maar een geruststelling dat mogelijke studievertraging voor een belangrijk deel wordt voorkomen. Voor colleges die veel interactie tussen deelnemers vragen is wat meer tijd nodig om een passend format in te voeren. Daar zijn we op dit moment druk mee bezig. Dit geldt met name voor de modulaire MBA’s.’ Bij Executive Education merkte Nyenrode al vrij snel na de eerste nieuwsberichtgeving over corona in Nederland dat organisaties hun deelnemers terugtrokken uit programma’s. ‘Begrijpelijkerwijs deden ze dat preventief om hun medewerkers weg te houden uit groepen mensen.’ Bij de invoering van overheidsmaatregelen zag de universiteit meer afzeggingen binnenkomen. ‘We hebben toen direct besloten de programma’s die snel gingen starten te herplannen na 1 juni. Voor een aantal executive programma’s worden online varianten ontwikkeld. ‘En zijn we bezig met gratis webinars rondom de coronacrisis thematiek.’ Bij Degree lopen de programma’s die dit academische jaar zijn gestart ‘gewoon’ door; daar zijn geen directe effecten. ‘Ook in de werving van nieuwe studenten zien we nog geen sterke effecten. Bij de jongere doelgroepen lijken de studieplannen niet te wijzigen. Bij mid-career doelgroepen die zich oriënteren op een parttime Master, Executive MBA of fulltime MBA komen we nu soms wel wat twijfel tegen. Informatiebijeenkomsten die we nu online houden worden vooralsnog goed bezocht en we hebben veel contact met geïnteresseerde studenten. Het is nog te vroeg om de effecten in omzet in cijfers uit te drukken.’ Begin maart is Nyenrode begonnen met denken in eerste toekomstscenario’s. ‘Een kernvraag is hoe we mensen, organisaties en de maatschappij kunnen helpen bij groei en transformatie. Daarvan ligt de wortel in onze geschiedenis.’ Nyenrode is in 1946 opgericht door het bedrijfsleven om Nederland te helpen er economisch weer bovenop te komen. ‘De rol die wij nu moeten spelen is evident. Hoe helpen wij het Nederlandse bedrijfsleven en andere organisaties door deze crisis? We zien naast economische bedreigingen ook kansen ontstaan. Het is duidelijk dat onderwijs door deze crisis een blijvende verandering zal ondergaan.’

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication