7

Z Blik op Zeewolde - maart 2019 7 Oldtimers Trabant brengt een glimlach op gezichten ‘Als je wilt dat de ventilator harder blaast, moet je harder gaan rijden’, zegt Walter van Wijngaarden over zijn Trabant. Het zegt genoeg over deze eenvoudige auto. Bij aankoop werden zelfs als optie kantelbeugels geleverd, zodat de eigenaar er zelf aan kon sleutelen. Dat was vrij eenvoudig. Er zat geen waterpomp in, geen oliepomp, geen bezinepomp, geen radiator en geen oliefilter. ‘Omdat er zo weinig inzat, kon er weinig stuk gaan.’ In het begin van de jaren ’70 werd de auto ook in Nederland verkocht. De moderniteit van de tweetakt motor werd aangeprezen. In werkelijkheid was de ‘brommermotor’ al verouderd bij de introductie. Walter lepelt de historie van het merk moeiteloos op. ‘Zo’n mooie geschiedenis ontroert me, dat maakt de auto voor mij zo bijzonder.’ Walter weet nog precies wanneer hij voor het eerst een Trabant zag. ‘Op televisie, ik was 16 jaar, zag de val van de muur (1989) en rijen auto’s van hetzelfde type die West-Berlijn inreden. Een geweldig leuk model. Vele, vele jaren had hij geen tijd om zich er verder mee bezig te houden, de opbouw en het leiden van zijn eigen bedrijf kostte veel tijd. De liefde verdween niet; een jaar of zes geleden kocht hij een goed gerestaureerd model, maar verkocht ‘m weer. ‘Daar heb ik vreselijk spijt van gehad.’ Ford staat bekend om zijn leuk en goed sturende auto’s. In meerdere segmenten worden hun onderstellen dan ook gezien als een van de besten. De Fiesta is daar geen uitzondering op. Bovendien doet z’n vormgeving het erg goed. Hij ziet er wat speelser en uitdagender uit dan veel andere auto’s in het B-segment. Helemaal in deze trim: witte auto, ‘carbon look’ dak en accenten, zwarte velgen, een heerlijke uitvoering dus. Juist dat speelse en uitdagende maakt ‘m zo geliefd. Frivool Niets is saai aan de auto. Dat geldt niet alleen voor het exterieur, ook het interieur is lekker frivool. Voor de neus van de bestuurder zijn een stel mooie klokken te vinden waar het toerental en de snelheid op af te lezen is. De knoppen in het middenconsole zijn als het ware in een V-vorm geplaatst. Het is allemaal niet zo strak vormgegeven als sommige concurrenten, zonder dat het druk overkomt. Op dit middenconsole kun je onder andere de radio (met AUX functionaliteit), telefoon en airco bedienen. De radio is tevens op het stuur te bedienen en de cruise control kan worden geactiveerd met de knoppen op de richtingaanwijzer. De zitpositie is erg goed, er is gemakkelijk een actieve houding te vinden waarin je het lang uit kunt houden. De stoel en het stuur zijn namelijk erg goed te verstellen. Op de weg De Fiesta wordt aangedreven door een 1.2 liter grote vier cilinder. Deze levert 60pk en 109nm koppel. In de praktijk een heerlijk soepel blok dat voldoende vermogen levert voor een auto van slechts 954 kilo. Aan het blok is een handgeschakelde 5-bak gekoppeld, die zeer prettig in de omgang is. Na slechts enkele meters sturen valt direct op hoe direct ‘ie stuurt. Met ontzettend veel gevoel stuur je de auto precies de richting in waar je heen wilt. Het onderstel sluit hier naadloos op aan. De wagen is namelijk nauwelijks van de wijs te brengen, wat ‘m erg leuk maakt om een flink potje in te sturen. Echt een van de leukere auto’s om te rijden in dit segment. Ford heeft met de Fiesta een stevige plek in het B-segment veroverd. Met z’n sportieve inslag en stoere voorkomen helemaal terecht ook. Prijstechnisch trouwens ook een zeer concurrerend ten opzichte van veel andere merken. Deze occasion is te koop bij Autobedrijf Van Der Knaap. occasions kon je immers zo meenemen. In totaal zijn er 3,2 miljoen Trabants gebouwd. Toen na de val van de muur het Westen en haar rijkdom bereikbaar werden voor de ‘ossies’, kwamen de Trabantjes massaal op de schroothoop terecht. Toch was ze op een aantal punten haar tijd vooruit. Ze zijn nu schaars aan het worden, voor goede exemplaren wordt goed geld betaald. Zwickau was een centrum van de auto-industrie, na de oorOCCASIONS ONDERHOUD REPARATIE APK Eenspan 41, 3897 AL Zeewolde T. 036 525 5757 - 06 215 854 65 M. info@autobedrijfvanderknaap.nl I. www.autobedrijfvanderknaap.nl log maakten Horch en Auto-union (het latere Audi) dat ze wegkwamen naar het vrije West-Duitsland. De ingenieurs en autobouwers bleven achter. Met moeite mochten ze van de Russische bezetter een auto bouwen, maar staal was maar mondjesmaat verkrijgbaar. Dus werd gezocht naar een alternatief; dat werd duroplast, een mengsel van katoen en hars dat onder hoge druk in elkaar geperst werd. Het chassis was wel van staal en, best modern, zelfdragend. Een nieuwe motor bouwen zat er niet in, maar de Russen hadden nog wel een tweetakt 600 cc van voor de oorlog liggen. ‘De auto werd zo meteen op achterstand gezet’. Voor de naam werd, ook modern, een prijsvraag uitgeschreven. Trabant won, het betekent maatje, geïnspireerd op de eerste Spoetnik (Russische ruimteraket) die ook wel erdtrabant werd genoemd. Met zijn 26 paardekrachten rijdt Walter met een kruissnelheid van honderd voor de fun. Weekendje Texel of een ritje naar het strand. ‘Overal steken mensen hun duim op. Bij het uitstappen word ik wel eens staande gehouden voor een praatje. Hoe ouder de mensen zijn, hoe meer verhalen. De auto brengt een glimlach op gezichten.’ Walter is nu op jacht naar de caravan, de QEK, die speciaal voor de ‘Trabi’ ontwikkeld is. Sinds een half jaar heeft hij er weer één. ‘Het model en het interieur is onveranderd gebleven vanaf de allereerste uit 1957 tot mijn model (601s) uit 1988. ’ Walter heeft de auto net laten spuiten, de oorspronkelijke lak is weg. ‘Ik moest een deel laten spuiten en toen was er kleurverschil. Jammer.’ Tegenwoordig is het in de showroom zien en kopen. Toen moest er jaren gewacht worden na de bestelling, toen de mensen een beetje geld kregen en de vraag toenam zelfs tegen de achttien jaar. Tweedehands auto’s waren toen zelfs duurder dan nieuwe, € 7.250,

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication