7

Z Blik op Zeewolde - juli 2019 7 Zomerhitte Het is warm, héél erg warm! Het was smachten naar de zomer, nou, mijn wens is vervuld. Op zondag is het bijna niet uit te houden op het strand van Scheveningen. Er staat geen zuchtje wind en de zon brandt als een vuurbal. Vele duizenden mensen zitten, hangen en liggen als slappe vaatdoeken op het strand. De terrassen zijn overvol. Het personeel heeft het druk. De sfeer is goed, mensen zijn ontspannen en ogenschijnlijk heeft niemand haast om ergens anders heen te gaan. Een hond gaat gebukt onder de hitte, zijn tong hangt als een slappe theedoek uit zijn bek, die lijkt er niet meer in te passen. Na een heerlijke stranddag zit het weekend van ‘dolce far niente’ en niets hoeven erop. Het normale leven gaat door. Er moet op maandag gewoon gewerkt worden en school is ook nog niet klaar voor dit jaar. Mijn kinderen klagen dat het veel te warm is om ‘dat hele stuk’ naar Harderwijk te fietsen. Of ik niet weet hoe warm het is en hoe bezweet je raakt van het fietsen? Natuurlijk, maar ik geef niet toe. In de winter is het te nat en te koud om te fietsen en nu zou het weer te warm zijn?! In Nederland valt altijd wel wat te klagen. Ik denk aan alle bejaarden die opgesloten zitten in kleine, oververhitte kamertjes, die geen kant op kunnen door lichamelijke beperkingen en gebrek aan hulp. Ik zie ze likken aan ijsblokjes terwijl ze smachten naar meer verkoeling, die hebben pas recht tot klagen en degenen die geen ijs hebben om aan te likken…..die mogen nog meer klagen. Mazda timmert flink aan de weg. We zien de wagens van het merk tegenwoordig een stuk meer in Nederland dan pak ‘m beet 10 jaar terug. En terecht! Mazda weet niet alleen nu, maar jaren terug al, zeer goed sturende wagens te bouwen. Deze Mazda 3 is daar een goed voorbeeld van. De auto ziet er sportief uit. Op het front prijkt een grote, stoere grillle en aan de zijkant loopt er vanaf voordeur boven de dorpel een fraaie scherpe lijn via de achterdeur naar boven. Bij het opendoen van de deur valt het verlichte Mazda-logo op de instaplijst direct op. De zit in de auto doet evengoed sportief aan, te danken aan de diepte daarvan. Bovendien geven de (verwarmbare) voorstoelen goede zijdelingse steun. Voor degenen die graag iets hoger zitten; de stoelen zijn uiteraard in hoogte te verstellen. Deze Mazda 3 zit lekker in de opties. Zo is er cruise control aanwezig, maar ook onder andere airco, achteruitrijsensoren en stuurbediening. Een aparte vermelding gaat uit naar het geluidssysteem. In de deuren zijn een stel flinke speakers te vinden, waar een fantastisch geluid uit klinkt. Terug bij het stuurgedrag van de Mazda. Sturen voelt lekker ‘vlezig’ aan. Met veel gevoel beweegt de wagen van bocht naar bocht zonder een centje pijn. De reacties op het stuur zijn scherp en het onderstel is dermate sportief dat je het wel heel bont moet maken om teruggefloten te worden door onderstuur. Ondanks het sportieve onderstel voelt de auto nooit zenuwachtig of hobbelig aan. Knap gedaan van Mazda. Mazda heeft in deze Mazda 3 een 1.6 liter benzinemotor geplaatst. Bij vollast betekent dat het blok 105 pk en 145 nm naar de wielen brengt. In combinatie met een wagengewicht van slechts 1155 kilogram weet de wagen zich, met name wat hoger in de toeren, vlot door het verkeer te manoeuvreren. De handgeschakelde 5-bak is een juweeltje. Met strakke slagen laat deze zich prettig bedienen. De Mazda 3 is een veelzijdige auto. De praktische inzetbaarheid is hoog: er is veel ruimte aanwezig voor passagiers en bagage en hij weet ook eens te imponeren met zijn leuke rijgedrag. En dan ziet ‘ie er ook nog eens ontzettend goed uit. In de periode tussen het uitvoeren van dit testverslag en het drukken van de krant, is deze auto verkocht. Maar geen nood! Autobedrijf Van der Knaap heeft altijd een ruim assortiment goedgeprijsde occasions. Als compromis bied ik mijn kinderen aan dat ze in de middag met het pontje vanaf de overkant naar huis mogen komen. Vanwege het ingestelde tropenrooster zijn ze zo’n beetje op het heetst van de dag uit. Maar nee, dat is weer niet handig ‘want dat sluit niet aan met mijn schooltijden, dan moet ik zoooo lang wachten, dan is fietsen sneller’. Het is ook nooit goed. Terwijl ik aan het werk ben, komt er ineens een bericht binnen op mijn mobiel met een schreeuwend, irritant alarm. NL-Alert meldt dat het noodnummer 112 en het telefoonnummer van de politie niet bereikbaar zijn vanwege een landelijke storing bij de KPN. Er staat een alternatief nummer bij. Dat blijkt een verkeerd nummer te zijn, maar dat wordt pas gemeld in het volgende bericht. Het bleek het nummer van de tiplijn van De Telegraaf. Het tweede bericht meldt dat je je bij calamiteiten moet melden bij dichtstbijzijnde hulpdiensten – het lijkt wel een 1 april grap, alsof je tijd hebt om naar de politie of brandweer te rijden wanneer je urgente hulp nodig hebt. ’s Avonds wandelen om een beetje verkoeling te zoeken. Mijn zwetende borsten gaan bij elke beweging klotsend door mijn t-shirt. Dit klinkt misschien sexy, maar dat is het absoluut niet. Mijn oksels houden het ook niet droog, om nog maar te zwijgen over andere zweetplekken. Dat wandelen valt best tegen. Maar ik ben buiten en geniet van elk klein zuchtje wind. Dan denk ik aan al die opgesloten bejaarden en het uitvallen van het noodnummer 112. Het is te hopen dat er niemand is bezweken onder de hitte terwijl de hulptroepen onbereikbaar waren. Misschien is het toch wel fijn als het iets koeler wordt zodat we allemaal iets beter functioneren. Als het maar niet gaat regenen, dat dan weer niet. Column OCCASIONS ONDERHOUD REPARATIE APK Eenspan 41, 3897 AL Zeewolde T. 036 525 5757 - 06 215 854 65 M. info@autobedrijfvanderknaap.nl I. www.autobedrijfvanderknaap.nl Anita van den Brink schrijft over Zeewolde en haar dagelijkse belevenissen in de breedste zin des woords. Ze observeert, neemt geen blad voor de mond en gebruikt graag dichterlijke vrijheid bij haar schrijfsels. Ze is moeder van twee dochters en werkt als stagecoördinator bij MBO Amersfoort. column verkocht! reeds kop kop

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication