7

Z Blik op Zeewolde - oktober 2018 7 kelijk en comfortabel te rijden is. In het middenconsole is de voor Alfa’s bekende DNA draaiknop verwerkt waarmee vier verschillende rijmodi te kiezen zijn. De D-, N-, A- en Racestand. In A is de Stelvio behoorlijk vergevingsgezind. Zelfs bij half gas zul je niet snel het idee hebben dat het vrij heftig wordt en is het onderstel sportief, maar nog steeds comfortabel. Dat laatste geldt ook voor de N-stand, alleen reageren het gaspedaal en de automaatbak wat scherper. Bij half gas gaat ie er al wel behoorlijk flink vandoor, maar nog steeds is de wagen comfortabel en ‘easy to handle’. In D merk je dat de versnellingsbak eerder terugschakelt bij gasgeven, wordt het onderstel stijver en gaat sturen ontzettend direct. Iedereen weet dat een Ferrari iets bijzonders is. Een lage sportwagen met bizarre prestaties die bijna tegen de natuurwetten indruisen. Ze werken een bochtige weg of circuit af alsof ze aan het asfalt kleven. Maar er is een relatief nieuwe markt voor andere, bijna krankzinnig snelle auto’s: SUV’s op anabolen. Voertuigen die men voornamelijk aanschaft voor de hoge instap en zit, voor het comfort en de ruimte. Niet omdat het per se ware bochtenridders zijn. Immers, ze zijn groot, hoog, relatief zwaar en het gewicht ligt niet bepaald dicht bij de grond. Daarnaast is de luchtweerstand vele malen groter dan bij een enorm gestroomlijnde, lage sportwagen. Hints naar de racerij En dan staat hier een prachtig ontwerp van Alfa Romeo: de Stelvio, een Italiaanse schoonheid met hoge instap. Een interieur dat prachtig afgewerkt is met rood en zwart leder en een open panoramadak. Er heerst een mix van design, luxe en allerlei hints naar de racerij. Zoals carbon fiber sportstoelen en een stevig sportstuur met eveneens carbon fiber afwerking, een materiaal dat vanwege het lage gewicht gebruikt wordt in vele sportwagens. En dan nog de rode startknop op het stuur en de kilometerteller die tot 330 km/h gaat. Bizarre creatie Alfa Romeo heeft bij concerngenoot Ferrari aangeklopt om samen een motor te ontwikkelen voor hun eerste SUV. Het resultaat is een 2,9 liter 6 cilinder die maar liefst 510 pk en 600 nm levert. Maar een snelle motor alleen was niet genoeg, hij moest ook de wegligging van een supercar benaderen. En dat is gelukt. Alfa Romeo heeft met de Stelvio Quadrifoglio een werkelijk óngelooflijk bizarre en uitmuntende creatie in de markt gezet. Om zaken in te zetten: het onder de meeste autoliefhebbers bekende ‘rondje En in de praktijk? Harderwijk Auto Palace Harderwijk Uw Fiat & Peugeot dealer voor Harderwijk en omgeving. > Zuiderbreedte 6 (bedrijventerrein Tonsel) 3845 MC Harderwijk. Telefoon: 088-0035615. @autopalacegroep AUTO PALACE Groep AUTO PALACE Groep Tel: 088-0035615 | info@autopalacegroep.nl | www.autopalacegroep.nl Leuk die cijfers, maar hoe dat rijdt in de praktijk? In één woord? Fantastisch! Goed om te weten is dat de Stelvio in beginsel een achterwielaangedreven auto is, wat voor een geweldig goed en scherp rijgedrag zorgt. Maar wanneer de auto zijn kracht echt niet kwijt kan op twee wielen, wordt er tot maximaal 50 procent van het vermogen naar de voorwielen gestuurd. Na de eerste meters valt vooral op hoe ontzettend direct de auto reageert op stuurbewegingen. Wetende dat er een gigantische bak vermogen beschikbaar is, laat je je voet de eerste keer heel voorzichtig omgaan met het gaspedaal, om vervolgens direct te merken dat de auto eigenlijk heel makde toerenteller boven de 2700 toeren uitkomt komen de turbo’s tot leven en volgt er een onbeschrijflijke acceleratie. Een acceleratie die niet ophoudt, totdat je je voet van het gaspedaal haalt. De remschijven, die waarschijnlijk groter zijn dan een big Italian pizza, weten dit geweld gelukkig in no time weer in bedwang te brengen. Treurnis en geluk En dan weer inleveren, met een blik op het gezicht die een mix verraden van puur geluk en treurnis. Dat laatste omdat dit werkelijk een verslavende machine is en inleveren het laatste is wat je wilt. Alles klopt. De hoge zit en de ruimte, het elegante design, maar bovenal de ongekende prestaties. Wát een ervaring! Nürburgring’, legt deze Stelvio sneller af dan welke andere SUV dan ook. Sterker nog: sneller dan de BMW M4 uit 2015, namelijk in 7.51,7 minuten. Last but not least En dan hebben we nog de racemodus: zodra die ingeschakeld wordt, verandert werkelijk de hele auto. Waar je in de andere standen nog het idee heb dat je in een onwerkelijk snelle SUV zit, denk je daar in de racestand heel anders over. De veiligheidssystemen gaan uit, het uitlaatgeluid wordt een keer zo hard en de 0 tot 100 sprint legt ie nu af in 3,8 sec. En dat doet ‘ie met geweld. Het gaspedaal reageert bij de minst geringe aanraking en de acht verzetten tellende automaatbak geeft werkelijk klappen bij het opschakelen. Zodra de naald van perspectief

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication