7

Z Blik op Zeewolde - november 2018 7 "De prestaties zijn meer dan goed" doordat het zwaartepunt vrij laag is. Het accupakket is namelijk zo laag mogelijk verwerkt. Daarnaast zijn de stuurreacties vrij scherp waardoor de wagen zich opvallend goed de bochten in laat sturen. De technologische ontwikkelingen in autoland volgen elkaar in een razend tempo op. Waar het een aantal jaren geleden bij veel mensen nog niet in hun op zou zijn komen om een elektrische auto te gaan rijden, wordt dat toch steeds meer overwogen en daadwerkelijk gedaan. Tesla heeft hier een groot aandeel in, doordat zij als één van de eersten een elektrische auto maakten met een hoge actieradius. Maar er zijn steeds meer fabrikanten die een volledig elektrische- en betaalbaardere auto aanbieden die als goed alternatief gezien kunnen worden op een ‘normale’ brandstofauto. Opel zet in op de Ampera-e. De Ampera-e kan volgens Opel maximaal 520 kilometer afleggen op één acculading. Daar zal ongetwijfeld een zeer rustige rijstijl voor nodig zijn, maar er kunnen daadwerkelijk serieuze afstanden worden afgelegd zonder tussentijds te hoeven ‘tanken’. De aandrijving wordt dus verzorgd door een elektromotor. Een kenmerk daarvan is, is dat de beschikbare kracht zich niet hoeft op te bouwen. Stroompedaal indrukken betekent dus direct acceleratie. De wagen is trouwens serieus snel. Met z’n 204 pk en 360 nm weet ‘ie een sprint van 0 naar 100 in 7,3 seconden af te leggen. De tussensprints zijn zelfs nog indrukwekkender. Echter, als je vaak van het volledige vermogen gebruik maakt heeft dat natuurlijk wel invloed op het aantal kilometers dat je kunt afleggen met een acculading. Wat nog interessanter is dan de acceleratie, is hoe de auto afremt. Dit kan namelijk op meerdere manieren. Met de automaatbak in stand D rijdt de auto zoals we gewend zijn. Wanneer de voet wordt gelift van het stroompedaal mindert de wagen vaart zoals gewoonlijk, om vervolgens als chauffeur bij te remmen. Tijdens dit proces wordt er remenergie gewonnen die opgeslagen wordt in de accu’s. Wanneer er gebruikt gemaakt wordt van stand BROEKHUIS ZEEWOLDE VOOR ONDERHOUD VAN ALLE MERKEN BROEKHUIS JAARBEURT + APK KEUZE UIT RUIM 1.250 OCCASIONS GRATIS HAAL EN BRENG SERVICE Broekhuis Zeewolde Mast 19 | (T) 036 - 522 35 66 broekhuis.nl L gebeurt er echter wat anders. De Ampera-e remt dan daadwerkelijk wanneer er geen ‘gas’ gegeven wordt. Middels een soort van flipper aan de linkerkant van het stuur is dit nog te versterken en op deze manier wordt er meer remenergie verwerkt wat ten goede komt van de actieradius. Gevolg is dat er weinig gebruikt gemaakt van het rempedaal. Het vergt wat gewenning, maar daarna voelt het natuurlijk aan. De Opel heeft een vrij hoge zit waardoor het zicht op het verkeer altijd goed is. Ondanks dat ligt de auto goed op de weg en helt weinig over in bochten. Dat is onder andere te danken aan feit dat ‘ie vrij sportief is afgeveerd, maar ook tegen, doordat de accu’s zich daaronder bevinden. Dit betreft vaak wagens die eerder al geleverd zijn met de conventionele brandstofmotor. Omdat bij de Ampera-e vanaf de tekentafel direct duidelijk was dat het een elektrisch voertuig zou worden beschikt deze dus over een volwaardige kofferruimte. Nu milieu een steeds groter punt op de agenda is en de brandstofprijzen ronduit hoog zijn, is de Opel Ampera-e dankzij zijn grote actieradius een serieus alternatief geworden. Er wordt niet ingeboet op luxe of ruimte en de prestaties zijn meer dan goed. BROEKHUIS.NL/OPEL/ZEEWOLDE Deze Ampera-e is geleverd met opties die autorijden net dat beetje extra geven. Zo heeft ‘ie verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuur en grijpt de auto in bij een dreigend ongeluk. Daarnaast is er een groot touchscreen waarop onder andere de radio, telefoon en de klimaatregeling bediend kunnen worden. Wat ruimte betreft heeft Opel iets slims gedaan. De voorstoelen zijn opvallend dun, zodat de passagiers achterin over meer dan genoeg beenruimte beschikken. Dit gaat overigens niet ten koste van het zitcomfort, want de stoelen zitten heerlijk en zijn goed te verstellen. Bij een aantal elektrische auto’s valt de kofferruimte Vanaf €229,Incl. BTW Plan online via broekhuis.nl LEVERING VAN ALLE BROEKHUIS MERKEN!

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication