Blik op Zeewolde - 14 april 2021 Bedrijvig Autogeschiedenis ontrolt zich voor je ogen ‘Vind je het leuk om een keer in ons nieuw pand te komen kijken?’, vraag Mike Kastrop via de app. Natuurlijk. De kans op een ‘personal tour’ door zo’n bijzonder bedrijf laat ik me niet ontnemen. Bovendien kan ik nog patat mee-eten ook. Door Max Wolters Sinds begin dit jaar werkt Mike, beter bekend als Classic Mike, vanuit een eigen pand aan de Tweespan. Daarvoor was hij sinds 2016 actief vanuit een gehuurde bedrijfsunit aan de Sjees. Nu heeft hij de ruimte. We beginnen boven, waar een drietal auto’s geduldig wacht. Die zijn over anderhalf tot twee jaar aan de beurt. ‘Mooi he’, is het antwoord van de boomlange oldtimerspecialist als ik wijs op een stuk oud roest. Het is een ‘Dubble bubble’ (Abarth Zagato). Autohistorie ontvouwt zich voor mijn ogen. In één van de vier werkruimtes op de begane grond staat een Renault Alpine A106 (Mille Miles), nog bereden door de oprichter van het merk. Atelier Er staat nog zo’n Alpine, klaar om afgehaald te worden, een Siata Daina en een Salmson 2300S. Op de brug staat nog een Abarth Touring. Als de auto’s de werkplaats, atelier zegt hij liever, verlaten, gaat de eigenaar er mee naar concoursen in binnen – en buitenland om er prijzen te winnen. Een prijs is niet alleen eervol maar betekent ook iets voor de waarde van de auto. Soms doen auto’s mee aan rally’s, zoals de beroemde Mille Miglia in Italië. Een 10 Zijn klanten wachten geduldig tot hun auto aan de beurt is. waarom? ‘Ze willen geen acht, ze willen een tien en ze weten dat ze dat bij mij krijgen’. Over ‘het geheim van de smid’ doet Mike niet moeilijk. Hij heeft gepassioneerde jonge mensen in dienst, een deel daarvan heeft afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Werkgevers kijken over het algemeen naar hun beperkingen, ik naar hun mogelijkheden.’ Mike legt uit dat iemand met een autistische stoornis niet tegen prikkels kan maar wel uiterst nauwgezet is. Hij wijst twee van zijn mensen aan. ‘Die hebben nog nooit ook maar één fout gemaakt’, zegt hij trots. ‘Al mijn mensen willen die tien halen. Ze willen dat de auto’s in de prijzen vallen, dan zijn ze apetrots.’ Zijn hele werkplaats is prikkelarm ingericht. Alles is ruim en overzichtelijk en vooral symmetrisch. Er zijn vier precies gelijke werkplekken waar een team aan één auto 19 werkt. De medewerkers hebben zelf aangegeven hoe de werkplekken er het best kunnen uitzien. De beste, meest haalbare en meest handige suggesties zijn uitgewerkt. Oldtimers restaureren is secuur werk en het wordt met precisie uitgevoerd. Mike loopt er niet bij als de baas van het spul maar eerder als een werkmeester. De vergelijking dringt zich op met de het tot in detail nagebouwde schip ‘De Batavia’, waar meester-timmerman Willem Vos talloze jongeren heeft opgeleid tot kundige timmerlieden. Oplossingen Op een muur hangt een ‘werkbord’ waarop de doelen van de dag staan. De medewerkers kunnen er aangeven wat goed ging en wat minder. Daar wordt dan over gesproken en oplossingen bedacht. Om het gevoel vast te houden dat het ‘hun’ auto is, is Mike al bezig met een uitbreiding in zijn trailer zit. ‘Vanochtend opgehaald. En nee, daar mag je geen foto van maken’. De auto’s zijn niet van hem en dus kan hij ook geen toestemming geven voor een foto, zo simpel is dat. De auto ziet er goed uit maar moet, laat ik me vertellen, nog flink gerestaureerd worden. Het is wel een beauty en één van de meest bijzondere auto’s die hij ooit gehad heeft. Het is een heel bijzondere Alfa waarvan er ooit maar één gemaakt is. ‘Net als bij een modeshow waar een uniek exemplaar geshowd wordt. Als deze klaar is gaat hij in de prijzen rijden, dat is een zekerheid.’ Waarschijnlijk mag ik de restauratie van de auto wel volgen. Lucky me. voor onder andere het plaatwerken en spuiten. ‘Als de auto maanden weg is naar de spuiter, verdwijnt dat gevoel. Ook de geplande uitbreiding wil hij symmetrisch hebben. Symmetrie geeft rust. Mike laat me nog even zien wat er Column Deze maand is de ondernemersmicrofoon in handen van Johan van Peperzeel van Van Peperzeel B.V., een groothandel in Non Ferro Metalen en daarbij actief in de recycling van metalen en metaalhoudende afvalstromen. Het bedrijf is in 1978 opgericht door zijn vader en richtte zich de eerste 10-15 jaar vooral op de handel van Non Ferro Metalen. ‘Ons specialisme nu is de logistiek rond om het inzamelen van alle batterijen in Nederland, van knoop-cel tot duikboot accu en van de alkaline staafbatterij tot en met complete elektrische auto accu’s. Daarnaast het sorteren van alle ingezamelde consumenten batterijen en het laten recyclen hiervan in Europa. Ook is er veel kennis van verpakkingsvormen van vooral Lithium batterijen en heeft VP blussystemen en transportmiddelen helpen ontwikkelen die onder andere ingezet kunnen worden bij batterijbranden. Hoe ziet jouw werkweek eruit? ‘Elke week anders. Veel overleg met diverse organisaties waarvoor we werken op landelijk niveau en natuurlijk met het management team in Lelystad die de mensen aansturen. Ik ben nogal pionierend en nu op dit moment op zoek naar een betere verwerkingsmethode voor accu’s van EV auto’s. Daarnaast is als gevolg van wetgeving de verpakkingseisen rondom beschadigde batterijen verandert en vraagt ook veel aandacht.’ Hoe zie je de toekomst van je bedrijf? ‘We zijn actief in de verwerking/recycling van batterijen, de EV automarkt staat nog in de kinderschoenen waar nog veel te ontwikkelen is, het is gewoon heel leuk om daar aan te mogen bijdragen. We zitten op dit moment dus duidelijk is een groeimarkt waarbij we onze leidersrol willen behouden en uitbouwen.’ Nog even over de Bedrijfskring? ‘We willen als dagelijks bestuur (Johan is dit jaar als penningmeester toegetreden als opvolger van Albert Stoter) dit jaar toch weer de BIZ op de plaatselijke agenda proberen te krijgen. Ik denk dat dit voor de BKZ een hele mooie vooruitgang kan zijn naar een nieuwe functie in ondernemend Zeewolde. Verder hebben mijn voorgangers al prachtig werk geleverd en hebben we een hele gezonde financiele vereniging!’ Is er nog iets dat je kwijt wilt? ‘Ik hoop dat als we straks allemaal zijn ingeënt tegen het Coronavirus we weer lekker terug kunnen naar een wereld waarbij samenkomen/evenementen organiseren/netwerken weer de bovenaan staan. Lekker op een terrasje een drankje en een hapje zou echt weer geweldig zijn.’ Ondernemersmicrofoon Johan van Peperzeel Bedrijfskring Zeewolde kop
20 Online Touch Home