Z Blik op Zeewolde - december 2019 7 binnen. Onderstuur is ‘m namelijk vreemd. Trap je vervolgens iets te enthousiast het gas in, dan zorgen de eerdergenoemde veiligheidssystemen ervoor dat de kracht precies goed op het asfalt terechtkomt. De auto kleeft werkelijk aan de weg. Niet de auto, maar de chauffeur is in de meeste gevallen de beperkende factor om nóg harder een bocht aan te snijden. Sturen is een waar feest. Dat gaat met zoveel gevoel dat de auto daardoor op de centimeter nauwkeurig te plaatsen is richting waar je als berijder wil dat ‘ie heen gaat. M2 Een ‘special’ in het wagenpark van Autobedrijf Van Der Knaap, immers uitzonderingen bevestigen de regel. Van der Knaap heeft altijd een gevarieerd aanbod van occasions in vele prijsklassen, daartussen staat nu een wel heel bijzondere auto en dat vinden ze zelf ook: een BMW M4. Een auto die door vele autoliefhebbers wordt gezien als dé rijdersauto in zijn segment. Volbloed De BMW 4-serie is een coupé die met allerlei verschillende benzine- en dieselmotoren te krijgen is, bovenaan de voedselketen staat de M4. Deze bolide kan gerust een volbloed sportwagen genoemd worden, maar weet dat te combineren met eigenschappen die het mogelijk maken ‘m ook als een ‘daily driver’ te gebruiken. Je ziet direct dat het om iets bijzonders gaat. De M4 onderscheidt zich ten opzichte van alle andere 4-series door onder andere zijn brede wielkasten, bumperwerk, de enorm brede banden en de vier uitlaten die prijken uit de achterbumper. In het interieur is veel carbon gebruikt, ook aan het stuurwiel en de tellers is af te zien dat dit niet zomaar een auto is. Naar eigen wens Een druk op de startknop laat ontwaken wat deze auto voornamelijk zo bijzonder maakt. Met een luide grom laat de 6-in-lijn weten wakker te zijn, klaar om op pad te gaan, het avontuur tegemoet. De manier van rijden kan geheel naar eigen wens worden afgesteld; de vering, de stuur- en gasrespons en de automaatbak kunnen in verschillende rijmodi worden gezet. Voor de test alles eerst maar even op ‘comfort’. Het eerste half uur wordt duidelijk dat de BMW eigenlijk heel ‘gewoon’ kan worden gereden. Natuurlijk is het een sportief geveerde auto, maar een vleugje comfort is er echt. Het gaspedaal is heel goed te doseren en de automaatbak met 7 versnellingen schakelt heel rap door naar een hogere versnelling. Rond de 70km/u rijdt de auto al in de hoogste versnelling. M1 Na het warmdraaien is het tijd om de instellingen te veranderen. Dat kan door zelf alles los van elkaar in te stellen, maar BMW heeft ook voor twee voorgeprogrammeerde opties gezorgd: M1 en M2. Middels een druk op één van deze knoppen op het stuur kan het gehele karakter van de auto veranderd worden. Na het activeren van M1 wordt de auto direct stugger en stuurt ‘ie directer. Daarnaast is het uitlaatgeluid luider en is de gasrespons veel feller, maar er zijn een aantal veiligheidssystemen actief die ervoor zorgen dat de auto vergevingsgezind blijft. De 6-cilinder met twee turbo’s levert namelijk 431 pk en 550nm koppel, op de achterwielen! Doordat de auto achterwiel aangedreven is, zijn er geen aandrijfkrachten te voelen in het stuur, bovendien kan de auto gestuurd worden met het gaspedaal. Duik je een bocht net iets te hard in, dan laat je het gas los en trekt de voorkant direct naar En dan is er de M2 knop. Alles wordt nog eens extra op scherp gezet. Het geheel is nu afgesteld in de stand ‘Sport Plus’. Nu moet je het als bestuurder écht zelf doen. Schakelen gebeurt alleen nog met de flippers aan het stuur, de automaatbak doet het niet meer uit zichzelf. Daarnaast staan alleen de hoognodige veiligheidssystemen nog aan. Handen aan het stuur en dan… Wát een brute kracht, wát een geweld. Een ‘kickdown’ trakteert op een gigantische brul en een duw in de rug wat ontzettend verslavend is. Pas voorbij de 7000 toeren schakel je door. En dat doet ‘ie in slechts milliseconde, bovendien met rake klappen. Ongeacht welke snelheid er gereden wordt, de acceleratie blijft bizar. Pas op bij het betere bochtenwerk, want de auto is overstuurd afgesteld; als de veiligheidssystemen inactief zijn, kan bij verkeerde gasdoseringen de ‘kont’ uitbreken. Dat is goed op te vangen door tegen te sturen, maar dat vereist wel de nodige ervaring. Genieten Als het wereldse krachtenspel genoeg is gespeeld, gewoon weer op ‘comfort’ zetten. De automaatbak schakelt weer zijdezacht en ergens op de achtergrond klinkt slechts een tevreden gebrom. Gewoon even lekker rustig cruisen en genieten van alle luxe die er aan boord is, want ondanks zijn sportieve prestaties is het ook een luxewagen. Parkeercamera’s aan de achter- en zijkant, stoelverwarming en elektrische stoelbediening zijn slechts een kleine greep uit een lange lijst. Misschien is dit wel de ultieme mix: dagelijkse bruikbaarheid, waaronder een volbloed schuilgaat. Luxe als het moet, opzwepend als het mag. Deze bijzondere auto is te zien en te koop bij Autobedrijf Van der Knaap. Politie zet slimme camera´s in Wie belt of appt achter het stuur kan hiermee bekeurd worden op kenteken. De politie gebruikt sinds 1 oktober slimme camera´s om afleiding in het verkeer tegen te gaan. Automobilisten OCCASIONS ONDERHOUD REPARATIE APK Eenspan 41, 3897 AL Zeewolde T. 036 525 5757 - 06 215 854 65 M. info@autobedrijfvanderknaap.nl I. www.autobedrijfvanderknaap.nl die bellen of appen achter het stuur kunnen hiermee bekeurd worden op kenteken. Vergroten van de verkeersveiligheid is het doel. Door de inzet van kunstmatige intelligentie heeft de camera geleerd te herkennen als een bestuurder tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat in de hand houdt, een telefoon of een tablet of een navigatiesysteem. De camera maakt een foto van de overtreder en het kenteken. Een politieagent beoordeelt of de camera een juiste constatering heeft gedaan. Als dit het geval is, gaat er een melding naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau en krijgt de kentekenhouder de bekeuring (240 euro) automatisch thuis. De camera´s worden in eerste instantie gebruikt door politiemedewerkers van de Landelijke Eenheid en de Eenheid MiddenNederland. Daarnaast gebruikt de politie bussen en spotters op viaducten om afleiding tegen te gaan. De overheid probeert via de MONO-campagne bestuurders te wijzen op het gevaar van afleiding in het verkeer. In 2018 werden ruim 80.000 boetes opgelegd voor handheld bellen; in 2017 lag dit aantal op 74.561. € 49.950,
8 Online Touch Home