7

Z Blik op Zeewolde - februari 2020 7 OLDTIMER Altijd bekijks en leuke reacties Zoek je naar ‘Motom’ op het internet, dan lees je dat het een ‘historisch’ Italiaanse producent van brommers was. En toch rijdt Thomas Barbillion (28) op een motor van dat merk. Hij weet er meer van dan Wikipedia: ‘Het is een model 100 junior, een 98 cc uit 1966. De liefde voor oude motoren is er met de paplepel ingegoten. Al van kinds af aan ga ik mee naar oldtimerbeurzen en (klassieke) motorraces.’ Thomas heeft twee Motoms, allebei overgenomen van zijn vader die meerdere oldtimermotoren had. De rode heeft jaren als decoratie bij Jacco Scheen in de winkel gestaan en staat nu in zijn woonkamer. De zwarte heeft altijd op kenteken gestaan en op de weg gereden. ‘Ik ben niet specifiek gek op een merk. Ik houd alleen niet echt van customs/choppers. Oké, afgezien van de oude Harley’s. Voor mij zijn oudere motoren mooier en unieker, de techniek erachter is ook leuker dan alle elektronica Opel is nog niet zo heel lang geleden onderdeel geworden van de PSA groep. Daaronder vallen ook merken als Peugeot, Citroën en DS. Desondanks is duidelijk geworden dat Opel nog steeds Opel is en zich dus goed kan onderscheiden van de collegamerken. De gloednieuwe Opel Corsa is gebouwd op een platform waarvan ook de nieuwe Peugeot 208 en DS3 Crossback gebruik maken. En toch, ook nu, is onderscheid er absoluut. Stoer, degelijk en strak Deze nieuwe generatie Corsa laat zien stoerder te zijn dan zijn voorganger. Waar de vorige generaties wat braver ogen, heeft de nieuweling duidelijk sportievere lijnen. Met deze nieuwe vormgeving zal ongetwijfeld ook het jongere publiek deze auto in overweging nemen. Van binnen oogt de auto nog steeds lekker Duits: degelijk en strak vormgegeven dus. Deze uitvoering heeft behoorlijk wat opties. Denk hierbij aan onder andere automatisch grootlicht assistent, lane-assist en apple carplay/android auto. De stoelen zitten stevig en bieden voldoende zijdelingse steun. En dat is prettig, de Corsa is namelijk niet vies van sportief rijden. Lichter Het onderstel is namelijk behoorlijk dynamisch afgestemd, echter nooit oncomfortabel. Bochtige wegen vindt ‘ie verrassend leuk, het is echt leuk rijden. Dat is overigens niet zo raar, het gewichtsverschil ten opzichte van zijn voorganger is maar liefst tot 108 kilogram! In de lichtste uitvoering weegt de auto maar 980 kilogram. Motorisch zijn er genoeg mogelijkheden. De benzinemotoren zijn altijd 1200 cc groot, tellen 3 cilinders en zijn te krijgen in de vermogens 75pk, 100pk en 130 pk. De eerste is altijd een uitgerust met een handbak, de 100pk versie kan met zowel een handgeschakelde zesbak als achttraps automaat worden uitgerust en de 130pk motor schakelt altijd automatisch. Dieselen kan met Broekhuis jaarbeurt Is uw auto 3 jaar of ouder en rijdt u minder dan 20.000 km per jaar? Dan heeſt Broekhuis speciaal voor u de complete Broekhuis Jaarbeurt. Wij onderhouden alle merken. een 1500cc 4 cilinder en levert 100pk. Schakelen doe je hierbij met handgeschakelde zesbak. De gereden 1.2 PureTech met 100pk en handbak blijkt in de praktijk ruimvoldoende kracht te hebben. Al zeer vroeg komt het koppel van 205nm vrij, dat zorgt ervoor dat de auto lekker vlot aanvoelt. Volledig nieuw is de volledig elektrisch variant is, de Corsa-e. Volgens de WLTP-cyclus is de actieradius zo’n 330 kilometer. Dit is dus een serieus alternatief voor de verbrandingsmotor, voor zowel zakelijk als privé-gebruik. Grote sprong De nieuwe Corsa heeft een flinke sprong in de tijd gemaakt. Het (optioneel) arsenaal aan opties maakt de auto veiliger dan ooit, hij is een stuk lichter geworden en de aandrijflijnen voldoen aan de eisen van nu. De vorige generaties van de Opel Corsa hebben voor serieuze verkoopaantallen gezorgd, met de eigenschappen van het meest recente model is er het volste vertrouwen dat dit voortgezet gaat worden. van vandaag de dag. En als je er op rijdt, is niet alles perfect. De motor slaat wel eens af of heeft moeite de volgende versnelling te vinden. Je bent constant voorzichtig aan het rijden en probeert alles zo soepel mogelijk te doen om de boel heel te houden. Het is wel een meer dan 50 jaar oud motorfietsje. ’Sleutelen doet hij zelf. ‘En als ik er niet uit kom heb ik nog altijd een kameraad met een eigen bedrijf (Johan Hofland van MotorService Zeewolde). ‘Oude motoren zijn voor mij ook voor een deel een investering, altijd beter dan geld op de bank zetten.’ incl. APK + PECHHULP 239,Geen bijkomende kosten: afmelding, EOBD meting, viergasmeting en roetmeting zijn gratis! Kom langs of maak een afspraak op broekhuis.nl De fabricage van motoren van dit type was het laatste redmiddel voor het merk, dat dreigde failliet te gaan. De fabriek heeft meerdere modellen gemaakt en van deze ‘junior’ circa 1200 , maar het hielp allemaal niet, de fabriek ging toch kopje onder. Elk jaar is er een bijeenkomst van Motom-bezitters op het circuit van Monza. ‘Een beetje ver weg vind ik, bovendien is er in Nederland en België is genoeg te doen voor oldtimermotorrijders.’ ‘Ik heb een hoop bekijks en krijg altijd leuke reacties. Voorheen heb ik wel een moderne racemotor gehad, maar daar reed ik al snel te hard mee. Ik rij nu rustiger en geniet meer van het motorrijden. Het is ook leuk om na het onderhoud te merken dat zo’n motor echt een stuk beter is gaan rijden. Af en toe zie je mij een rondje door het dorp maken, maar veel verder nog niet. Daarvoor is de betrouwbaarheid van de machine nog niet goed en zelfs Harderwijk is dan al snel te ver weg. Voor langere ritten heb ik nog een andere motor. Mijn doel is beide Motoms op te knappen om dan samen met mijn vriendin Merel te gaan toeren.’ OLDTIMER

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication