4

Blik op Zeewolde -10 februari 2021 Hoe 'slaan' we ons door Corona? Online les kende ‘gouden momentjes’ Titel pagina Leerlingen blij met stoepbezoekjes Waar in gewone omstandigheden kinderen ijverig zitten te werken of luisteren naar Juf Annalies, heerst nu stilte. De lockdown is in volle gang. leerlingen het thuis doen. ‘We hebben ze allemaal in beeld’ is het antwoord op de vraag of er ook leerlingen ‘verdwenen’ zijn. Verdwijnen is waarschijnlijk grotestads-problematiek. Via de functie ‘volgen’ van het computerprogramma Snappet zijn de prestaties van de leerlingen te volgen. Een groen bolletje bij de naam van een leerling geeft aan dat deze goed bezig is. Is het bolletje rood of gedeeltelijk rood, dan lukt het de leerling niet. Dan neemt de juf contact op via de chat of maakt een videoverbinding via hangout. De basisscholen mochten, hoopte ze, de 25e januari weer leerlingen ontvangen. Dat was buiten de ‘Britse variant’ gerekend. Leerlingen keken er wel heel erg naar uit. Juf Annalies en haar collega’s niet minder. ‘Hier is niks aan’, zegt ze. ‘Er zijn verschillen, maar de meeste kinderen missen ons en hun vrienden en vriendinnen’. Vanachter haar bureau houdt ze op een computerscherm bij hoe de Snappet ‘We werken al een jaar of vijf met het Snappet. De kinderen zijn eraan gewend, dat is een heel groot voordeel. Lichtpuntjes vraag je. Ja. Er zijn leerlingen die geconcentreerder werken. Op school moeten we stoppen als de bel gaat, of het werk nu klaar is of niet. Nu gaan ze door tot het af is. Via Snappet kunnen leerlingen er zelf een tandje bijzetten, zelf naar een niveau hoger gaan. Er zijn er die dat kunnen en ook doen. Achterstanden? Je leest er wel over, maar niet hier. Volgens mij nergens in Zeewolde. Er zijn wel kwetsbare kinderen. Zij hebben iets meer nodig en krijgen dat ook. Dat is allemaal beter in beeld. We zijn als school ook gegroeid in het online lesgeven. We hebben geleerd van de eerste lockdown. De communicatie bijvoorbeeld, is nu overal hetzelfde. Juf Annalies geeft les aan groep 5/6. Hoe jonger de kinderen, hoe meer ouders moeten bijspringen. Ze heeft het grootste respect voor de ouders. Als oma krijgt ze wekelijks de kleinkinderen over de vloer en weet zij wat ervoor nodig is thuis kinderen te begeleiden. ‘Ik heb daardoor meer zicht op hoe het voor de ouders is, dat is niet niks. Vragen Ik kan wel van alles vragen aan de kinderen maar zo werkt het niet. Wat ik ervan geleerd heb: niet te veel eisen, een minder uitgebreide weektaak maken. Tegen de ouders hebben we gezegd dat spelling, taal en rekenen het belangrijkst zijn en als ’t niet lukt, dan niet. Het ene kind moet meer ‘aangezet’ worden door ouders. Hoe jonger, hoe meer begeleiding. Sommige ouders hadden het daar vooral in het begin wel moeilijk mee, wel klasse dat ze het gered hebben. De ‘gouden momentjes’ zijn voor juf Annalies de foto’s die ze krijgt van leerlingen die meedoen aan de thuiswerkchallenge. Via Facebook kwam ik op het idee. Een collega juf had een challenge bedacht. Ik heb samen met haar nog meer opdrachten bedacht. Opdrachten zoals ‘Ruim je kamer op(met een voor- en een nafoto)’, ‘vouw de was op’, ‘maak een maaltijd klaar’ om er maar een paar te noemen. Maar ook: doe een koprol in de supermarkt, maak een toren van minstens 10 verschillende voorwerpen, knuffel een boom. Overal zijn punten mee te verdienen. De kinderen met de meeste punten of de origineelste foto, krijgen een prijsje. Meedoen hoeft niet, maar mag wel en velen doen het. De kinderen zijn even met wat anders bezig en leren weer eens wat anders . Ze hebben er, zeggen de foto’s, lol in. Ze keek uit naar het einde van de lockdown voor scholen die voor de 25e was aangekondigd. De verlenging was wel een domper. ‘Dit is niet zoals je juf wilt zijn.’ Begin februari hebben de meester en juffen van de unit op de fiets een stoepbezoekje gebracht bij alle 52 leerlingen. Bij drie in het buitengebied werd de auto genomen. ‘We wilden ze zo graag zien en spreken. We kwamen we bij ze langs met een kaartje met de tekst ‘jij bent top’ kaartje, een zakje chips en een leuke opdracht die ze thuis kunnen maken: een brief schrijven aan de juf op meester over de thuiswerkperiode. Deze brief komt in het rapport als herinnering voor later.’ Ouders waren op de hoogte van de actie wel. De kinderen niet. ‘Ze waren erg verrast dat wij opeens voor de deur stonden. De gesprekjes waren maar kort, maar aan die verraste snuitjes van de kinderen zagen we dat onze actie gelukt was. En natuurlijk hebben we er zelf ook heel erg van genoten.’ Lezen, luisteren, kijken in coronatijd het muzikale sprookje Peter en de wolf van Prokovief (vooral de laatste heerlijk om met de kinderen te luisteren) of de Vier seizoenen van Vivaldi. Kunstenaar/vormgever Rob van den Broek: Rob is een muziekliefVeel thuis zitten, iedereen gaat er anders mee om…. filosofeer je er uit of begin eens met het lezen van klassiekers. Oorlog en vrede van Tolstoj, The old man and the sea van Hemmingway, Moby Dick van Melville, In Cold Blood van Truman Capote of klassiekers van eigen bodem als De uitvreter en Titaantjes van Nescio, Bint van Borderwijk, Kaas van Willem Elschot. Bekijk grote films (nog een keer) als Lawrence of Arabia of het magistrale westernepos Once upon a time van Sergio Leone of luister eens naar ‘andere muziek’. Begin eens met klassiek. De Peer Quint suite van Grieg, Le carnaval des animeaux van Saint Saëns of hebber pur sang. Als hij werkt is dat altijd met zijn hoofdtelefoon op, meestal ‘klassiek’ uit de 20e of 21e eeuw met nu Spotify als oneindige bron. Waar luistert hij naar? ‘Death Speaks’ van David Lang. Hoewel de titel het niet doet vermoeden is dit hemelse muziek. Het String Quartet van de recent overleden Henryk Górecki van het Tipett Quartet. Muziek haalde hem door de moeilijkste momenten en is altijd een bron van inspiratie. Een geweldig album in het kader van 75 jaar vrijheid is After the Darkness van The Hague String Trio, allemaal nummers van vervolgde of vermoorde joden. Voor opgetogen momenten luistert hij naar Zuid-Amerikaanse muziek. Odo switi no tode van Dave McDonald staat bovenaan. Waar kijkt hij naar? ‘Filmhuisfilms. De films van onder andere Lars von Trier zoals Dogville staan in mijn top 10. Laatst weer gekeken naar de prachtige film met dito muziek Hable con Ella, een intrigerend verhaal over (verboden) liefde. Ook de films ontdekt van de Japanse regisseur Hayao Miyazaki die geweldige animatiefilms maakt, met als topper Princess Mononoke.’ Wat leest hij? ‘Ik ben altijd wel bezig met één of twee boeken. Aan de top: ‘Het Bureau van Voskuil’ en ‘De ontdekking van de hemel’ van Mulisch. Speciaal voor dit gedenkwaardige jaar ‘Is dit een mens’ van Primo Levi over de ontberingen in de concentratiekampen. Het afgelopen jaar las ik drie werken van de Israëlische auteur Yuval Noah Harari, echt een aanrader. Zeer boeiend. Net gestart in de dikke pil ‘Max, Mischa & het Tet-offensief’ van de Noor Johan Harstad. De eerste 50 bladzijden (van de 1.200) beloven veel goeds!’ Brainspotting Psycho-therapeutische methode Linda Oosterom Verwerk je bewuste en onbewuste blokkades 0613926284 www.equadraat.nl

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication