7

Blik op Zeewolde - januari 2020 7 OLDTIMER Een simpele auto die zijn tijd ver vooruit was Rinus Blankestijn is de trotse bezitter van een DAF. Van dit oer-Hollandse merk rijden er drie rond in Zeewolde. ‘DAF’, zegt hij, ‘was een simpele auto met de meest fraaie uitvinding ooit, de variomatic. Een aandrijving met riemen die oneindig veel schakelmogelijkheden bood. Toch is er zeer lang geroepen dat het truttenschudders (met jarretelaandrijving) waren. ‘Iedere maf rijdt een DAF’ werd toen veelgehoord. ‘Maar ondertussen waren veel mensen stikjaloers dat de auto sneller bij een stoplicht wegschoot dan de BMW’s van die tijd.’ Rinus rijdt er rally’s mee. ‘ Auto’s worden in de regel steeds groter. Waar een C-segment hatchback pak ‘m beet 25 jaar geleden als een ruime auto werd gezien, zijn de huidige B-segmenters onderhand net zo groot. In een wereld waar alles steeds groter lijkt te worden, zijn er nog steeds uitzonderingen. Want soms hoeft het gewoon niet groot. Dat betekent niet dat het gelijk behelpen is in een kleine wagen, want met de hedendaagse technieken is zo’n auto vaak van alle gemakken voorzien. De Toyota iQ is er daar één van. Het is één van de kleinste auto’s op de markt. En toch, als je voorin zit, doet het allemaal helemaal niet zo klein aan. De auto voelt relatief breed en ook luxe aan. De gebruikte materialen zijn van mooie kwaliteit en sommige opties zijn zelfs nog geen gemeengoed in twee klassen groter. Bijvoorbeeld ‘keyless entry & start’, de sleutels kunnen dus in de broekzak blijven terwijl de deuren dan gewoon te openen zijn en de auto te starten is middels een startknop. Daarnaast beschikt de auto over climate control en elektrisch bedienbare buitenspiegels en -ramen. 'een slimme auto die 'klein rijden' leuk maakt' De auto heeft een hele korte wielbasis, wat ervoor zorgt dat ‘ie heel wendbaar is. Dat zorgt voor een makkelijk te rijden en parkeren auto. De aandrijving wordt verzorgd door een 1.0 liter driecilinder motor. De motor produceert 68pk, ruimvoldoende voor deze compacte auto. In de stad weet ‘ie zich vlot door het verkeer de manoeuvreren, op de buitenweg is het voldoende om veilig met het overige verkeer mee te kunnen komen. De auto is verbluffend stabiel, ook op hogere snelheden. Het grote stuurwiel geeft een hoop vertrouwen en een gevoel van zekerheid. Zoals eerder aangegeven: voorin is het goed vertoeven, zelfs voor wat langere mensen. Echter, de achterbank en kofferbak zijn enorm klein. De achterbank zal voornamelijk worden gebruikt om boodschappen neer te zetten en wellicht om kleine kinderen te vervoeren, de kofferbak voor de kleinere tassen en compacte spullen. De Toyota iQ is een slimme auto die ‘klein rijden’ leuk maakt. Hij ziet er goed uit, zit ruim in de opties, rijdt lekker en biedt voorin ook voldoende binnenruimte voor de wat langere ritten. Leuk feitje: Aston Martin heeft ooit de Cygnet uitgebracht op basis van de Toyota iQ, weliswaar met flink wat aanpassingen. Een occasion van Vakgarage JWS. JWS Sportieve cabrio € 27.995 € 6.600 Zuinig en compact € 12.650 € 3.900 VIND JOUW Schepenveld 15, Zeewolde werkplaats (036) 522 17 38 showroom (036) 522 47 10 OLDTIMER TOP OCCASION! www.vakgaragejws.nl € 7.250 5-deurs, heel compleet € 5.350 Rijk uitgeruste 7-zitter ‘Eerlijk gezegd vind ik dat auto’s van voor 1980 meer karakter, meer ziel hebben dan de huidige modellen die op elkaar lijken en dankzij de boardcomputer totaal zielloos zijn. ‘Onze eerste DAF kwam er in 1995 toen de kinderen de deur uit waren en er ruimte vrijkwam, een 66M1300. Met de caravan erachter door Duitsland, Denemarken en Zweden, die auto was me wat, we hebben er 17 jaar mee gereden. Later kochten wij de 55Marathon uit 1971 om deel te gaan nemen aan de autosport. De auto is met een rolkooi aangepast voor de veiligheid, maar voor de rest standaard. Door de eenvoud is het ook te doen zonder sponsor. Na de eerste jaren kaartleesritten zijn we nu deelnemer in de Slowly Sideways Group Belgium.’ Deze klasse, in ons land niet bekend, wordt ook wel het ‘Rijdende Rally Museum’ genoemd. ‘Show is meer van belang is dan snelheid. Organisatoren van rally’s gebruiken ons om het publiek langs de baan te blijven boeien. Er worden geen tijden opgenomen of klassement opgemaakt en wij laten ons daarvoor graag gebruiken.’ Rinus, die beroepsmatig in DAF-trucs rijdt, is actief in de DAF-club. Hij beheert sinds jaar en dag de website rallydaf.nl. Mijn DAF virus is ontstaan in 1968/1969, toen startte de London-Sydney-Marathon Rally waarin twee DAF equipes door de fabriek werden ingeschreven met rijders als Rob Slotemaker en David van Lennep. Ik herinner me nog goed het commentaar van Henk ter Lingen die dagelijks op de televisie verslag deed. Het leefde toen enorm. Begin jaren ‘70 was Jan de Rooij met een DAF 4-wielaandrijving met variomatic in de rallycross iedereen te snel af, hij moest zelfs vijf seconden wachten voor hij mocht starten en won dan alsnog de race. Ook die races werden toen uitgezonden en dat trok veel kijkers. DAF equipes waren jaren aaneen klasse-overwinnaars. In 1972 werd Han Tjan met een DAF55 racewagen Nederlands Kampioen in de group-2 klasse op het circuit van Zandvoort. Toen eind jaren ‘70 supersnelle auto’s op de baan kwamen, namen die het stokje over.’ € 5.100,

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication