7

Z Blik op Zeewolde - mei 2019 7 Oldtimers Van Lelijke Eend tot sportwagen In deze serie over klassiekers een vreemde eend in de bijt: een Burton. Officieel een oldtimer, want het onderstel is van en oude eend uit1985. Zo is de auto ook geregistreerd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).De broer Iwan en Dimitri Göbel uit Zuthpen hebben de carrosserie, de koets, ontworpen. De Burton lijkt op het kleine neefje van de Bugatti Atalante. Dat is vooral duidelijk aan de grille te zien. De broers verkopen de auto compleet, maar ook als bouwpakket. Maarten Maris (23) zette de twoseater samen met zijn vader Cees in elkaar. Maarten: ‘Kant en klaar kopen, dat is de lol niet.’ Cees: ‘Ik las in de krant een artikel over deze jongens. Op mijn 17e wilde ik al zelf een auto bouwen, maar dat kwam er nooit van. Je kent dat wel studie, kinderen, een bedrijf opzetten. Geen tijd dus. Maarten wilde de techniek in - hij zit in het laatste jaar van zijn studie werktuigbouwkunde in Enschede - dus ik dacht, wat is er nu leuker dan een vaderzoon project. Na slechts een paar honderd meter en een aantal bochten verder valt de scherpe besturing direct op. Het gevoel dat je als bestuurder precies weet wat de auto wil en kan, wekt gelijk vertrouwen. Naarmate de rit vordert valt op hoe goed het geheel eigenlijk is. De directe manier van sturen, het sportieve onderstel en de motor werken prachtig samen. Het onderstel is vrij hard gedempt zonder ook maar een moment oncomfortabel te zijn en het stuur is rond de middenstand nooit nerveus, zonder scherpte te verliezen. Ondanks dat het een ruime stationwagen is, laat de auto graag zien wat ‘ie kan op bochtige wegen. Hij danst met het grootste gemak de ene na de andere curve in. Om vervolgens uit te accelereren is ronduit verslavend. Deze Ford Focus is uitgevoerd met een 1.5 liter EcoBoost benzinemotor; het blok heeft vier cilinders en levert 150 pk, maar in de praktijk voelt het of er nog meer vermogen onder de kap ligt. Misschien is dat wel de danken aan de sublieme 8-traps automatische versnellingsbak. Deze schakelt zeer gretig terug bij het intrappen van het pedaal en laat de motor bij vollast lekker lang ‘doortrekken’, waarbij de wagen echt sportief klinkt. Bij rustig rijden zorgt ‘ie er juist voor dat er op lage toeren al geschakeld wordt om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Er zijn verschillende rijmodi mogelijk waarmee de auto zich aanpast aan de manier van rijden. Onderstel, gasrespons en stuurreactie passen zich hierop aan. ‘Eco’ is om zo zuinig mogelijk te rijden, in de stand ‘normal’ is alles neutraal afgesteld, in ‘sport’ reageert de auto het meest alert. Minstens zo belangrijk als goede rijeigenschappen, is zeker voor een stationwagen natuurlijk de binnenruimte. De bagageruimte is standaard 608 liter groot. Echter, met de achterbank opgeklapt is dat ineens een gigantische 1653 liter. Ook de passagiers achterin hebben bovengemidBROEKHUIS ZEEWOLDE VOOR ONDERHOUD VAN ALLE MERKEN BROEKHUIS JAARBEURT + APK KEUZE UIT RUIM 1.250 OCCASIONS GRATIS HAAL EN BRENG SERVICE Broekhuis Zeewolde Mast 19 | (T) 036 - 522 35 66 broekhuis.nl deld veel ruimte voor een auto uit deze klasse. De zit, met name voorin, is lekker diep. Het interieur vouwt zich daardoor prettig om de bestuurder en passagier heen. De auto beschikt over een lange reeks aan opties. Onder andere stuur- en stoelverwarming, een zeer goed geluidssysteem en Apple Carplay / Android Auto. Daarnaast zijn er een reeks opties op gebied van veiligheid zoals de adaptieve cruise control, waarbij de auto automatisch afstand bewaard op zijn voorganger. Al sinds de lancering eind jaren ’90 is de Ford Focus één van de leukst sturende auto’s in het C-segment. Dat is anno nu niet anders. Gecombineerd met ruimte, gebruiksgemak en luxe opties maken dat deze auto onder zo’n beetje alle omstandigheden ideaal is. Om de rijke uitrusting en rijervaring zelf de beleven; neem contact op met Broekhuis Zeewolde. We zijn eerst gaan onderhandelen, wie doet wat en hoe financieren we het. Samsam was de uitkomst, ieder de helft. Maar eerlijk is eerlijk, Maarten heeft het meeste werk gedaan. Dan krijg je de vraag waar gaan we werken? Toen ze hoorde over een garagebox kwam Jolanda, moeder en echtgenoot in opstand. ‘Dan ben ik jullie de hele dag kwijt’. Dus hebben we in de tuin een afdak gebouwd en zijn daar gaan werken.’ Maarten: ‘Dan ga je onderdelen van oude Eenden zoeken. De basis is van een eend die we in Friesland gevonden hebben waar hij rondreed als feestauto. Dan ga je demonteren om dan vanaf het chassis weer op te bouwen. Iedereen die een beetje handig is kan ‘m zelf bouwen, op de website staan hele beschrijvingen.’ Maarten heeft zelfs geprobeerd de motor zelf te reviseren maar die was te verroest/versleten. Dus uiteindelijk toch een gereviseerd motorblok aangeschaft ‘We hebben heel ‘circulair’ gewerkt, veel onderdelen hergebruikt. We hebben van de oude achterbank voorstoelen gemaakt. Wat we niet nodig hadden weer verkocht, zo heeft iemand van de koets een nieuwe Eend gemaakt. Dan ben je klaar en komt de koets het nieuwe koetswerk uit Zutphen. Dat is een mooi moment, wel heel veel precisiewerk om ‘m erop te krijgen.’ Bij elkaar is er zo’n anderhalf jaar aan gesleuteld. In juli 2015 kon de eerste rit gemaakt worden, uiteraard na goedkeuring bij de RDW. De auto is nu ruim drie jaar klaar. Maarten gebruikt de auto dagelijks, met een kruissnelheid van 90 rijdt hij over ’s heren wegen. Alleen in de wintermaanden staat ie stil. Cees: ‘De wagen rijdt heerlijk.’ Maarten: ‘Veel bekijks, hoor, het gebeurt wel op de snelweg dat er iemand naast me komt rijden om de auto te filmen of er foto’s van te maken.’ Er is een Burton owners club. ‘Daar moeten we eigenlijk een keer lid van worden, Maarten.’ Voorkomen dat een onverlaat er met de auto vandoor gaat is makkelijk. Het stuur gaat eruit. Dat moet ook om in de auto te komen, te glijden eigenlijk. Tip van Cees: ‘Als je iets leuk wilt doen met je zoon of wellicht dochter, ga een Burton bouwen.’ De broers Göbel hebben sinds kort de Burton Car Company, inmiddels de grootste sportwagenfabrikant van Nederland, te koop gezet. ‘Wij kennen onze kracht. We zijn creatievelingen, geen managers van een groot bedrijf’, verklaarde Iwan Göbel eind januari dit jaar in een interview in De Stentor. Vanaf €229,Incl. BTW Plan online via broekhuis.nl LEVERING VAN ALLE BROEKHUIS MERKEN! € 37.111,

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication