15

Blik op Zeewolde - maart 2020 COLUMN Werelddorp ‘Als ze me nodig hebben, mogen ze me bellen’ Hij doet het nog één keer, Piet Stam. Voor de zesde keer steekt hij zijn energie in de scholenactie van Zeewolde Werelddorp, dat zich inzet voor hulp in het straatarme Afrikaanse land Burkina Faso. Piet is al bijna 25 jaar het gezicht van deze stichting (in 2006 kreeg hij er een Koninklijke Onderscheiding voor). Koos Hopster nam het voorzitterschap al van hem over en nu legt hij ook het penningmeesterschap neer. Kleindochter Floor neemt dat over. Anita van den Brink Vloggende influencer ‘Ik ga later mijn geld verdienen met vloggen’ zei een vriendin tegen mijn dochter. Een andere vriendin gaat een webshop beginnen en haar eigen gemaakte sieraden verkopen. Daar heeft ze nu al een IG account voor opgezet (voor de digibea ten onder ons: dat staat voor Instagram). Het zijn ambitia euze plannen. Op afstand volg ik de conversatie, maar houd wijselijk mijn mond. Tegenwoordig zijn er een hoop beroepen waarvoor vroeger helemaal geen opleiding bestond en nog steeds niet. Veel jongeren willen graag vlogger of ‘influena cer’ worden. Floor: ‘Er is mij beloofd dat het niet veel tijd gaat kosten. Ik kan m’n opa niet vervangen, hij deed ongelofelijk veel, ik beperk me in principe tot de financiën. Om zo’n project goed te laten slagen, moet je mensen heba ben die er veel tijd in kunnen steken. Als ik dat een beetje kan inplannen, ik werk full time als applicatiebea heerder in St. Jansdal, spring ik achter de schermen wel bij. Piet: ‘Ze maakt nu wel de PowerPointpresena tatie voor de komende actie. Ik heb haar niet gevraagd, ze heeft het zelf aangeboden.’ Floor: ‘Je zei dat jula lie een penningmeester zochten.’ Truus, de vrouw van Piet: ‘Dat was subtiele druk’. Floor: ‘Het is leuk om iets anders naast mijn werk te gaan doen, daar leer je ook van. De verhalen van opa over Burkina Faso vond ik mooi om te horen. Piet: ‘Ik heb er wel eens wat over verteld, de belangstela ling was duidelijk waarneembaar.’ Floor: ‘Ik zag later hoe belangrijk de uitgevoerde projecten zijn. Kina deren kunnen naar school, er rijdt een ambulance rond en er kan meer geoogst worden dankzij het druppea lirrigatieasysteem. Ik ga dit in ieder geval wel een tijdje doen. We gaan eerst maar eens papierloos wera ken. Ik héb niet eens een printer. Ook gaan we kijken of we niet meer kunnen automatiseren. Met ‘tikkies’ een bijdrage vragen bijvoorbeeld, kinderen hoeven dan niet meer met geld over straat en het zou ook nog wel eens meer kunnen opleveren.’ Piet: ‘De scholenacties zijn indruka wekkend. We hebben tot nu toe 436.000 euro opgehaald, inclusief de bijdrage van Wilde Ganzen (deze organisatie ondersteunt derdewea reldinitiatieven, red.). Dat is omgerekend bijna drie mila joen CentraalaAfrikaanse Frank. De hele regio Gaongho (de oppera vlakte van Flevoland, 13 dorpjes) is opgebloeid. In 2002 hebben Truus en ik het land bezocht, een ervaring die je niet vergeet. De armoede is ontluisterend, toch word je heel vriendelijk ontvana gen en zie je lachende mensen en spelende kinderen en krijg je eten en drinken aangeboden. Ik moet nog afwachten of ik de stichting na zoveel jaar kan loslaten. Als ze me nodig hebben mogen ze bellen.’ Floor: ‘Of ik naar Burkina Faso wil? Niet per se. Dat heeft, behalve voor mezelf, geen toegevoegde waarde. Ik spreek ook geen Frans.’ Scholenactie Eind maart, begin april wordt de scholenactie gehouden. Alle scholen, inclusief De Levant, doen mee. Doel is de realisatie van een schoolgebouw met twee klassen, 75 kinderen per klas. De meeste scholen houden een sponsorloop. Wilde Ganzen verhoogt de opbrengst met 50% bij. Piet Stam, Koos Hopster en Arend Koekoek verzorgen 58 keer een presentatie voor de leerlingen. Op Snapchat, IG, Pinterest en YouTube wordt heel wat gepost en gecommuniceerd. Bijna overal is het glitter en glamour, maar met al die filters, glitters en leuke plaatsjes die in de apps zitten, is dat niet zo moeilijk. Sommige mensen of kanalen hebben heel veel volgers en zijn razend populair. Deze mensen mogen producten aanprijzen en krijgen veel dingen gratis. Dat ziet er superaantrekkelijk uit en het lijkt dus ook heel leuk om influencer te zijn. Enzo Knol heeft volgens mij het idee van rijk worden via social media wel aangewakkerd. Uit verveling is hij zijn leven gaan filmen en online gaan posten en heeft daarmee veel geld verdiend op YouTube. Enzo heeft heel veel geluk gehad en is één van de weinigen die bekend is geworden. Wat jonge kinderen vaak niet weten, is dat er achter een hoop succesa volle kanalen en webshops een heel scala aan professionals zit. Tijdens het avondeten deel ik dat met mijn meiden. Voor mijn werk was ik onlangs bij een bedrijfstak van Talpa om een kijkje te nemen in de keuken van de afdeling ‘Social’. Bij dit onderdeel van het bedrijf werkt een team van bijna 50 mensen dagelijks voor ruim 70 Nederlandse influencers (in verband met de AVG kan ik geen namen of kanalen noemen). Dit bedrijf beheert de kanalen voor deze bekende Nederlana ders en verzorgen de posts voor hun. In Jip en Janneke taal: er zitten hoogopgeleide marketinga strategen die een koers uitzetten en een mediaplan schrija ven voor alle kanalen van betreffende persoon. Wat willen de volgers zien, welke samenwerkingen of promotionele acties zijn interessant enzovoort. Vervolgens zorgen andere mensen voor de content (foto’s, films en pakkende teksten) waarna deze door grafische vormgevers of editors bewerkt worden. Dan wordt door iemand anders op het juiste moment de post online gezet en ingepland met verschillende programma’s. De reacties die volgen onder een post, worden door een vast team bewaakt en… ook beantwoord. Het openbaar vervoer ook iets voor u? Maandelijks inloopspreekuur voor senioren over reizen met het OV. Wanneer: vrijdag 13 maart, 10 april, 8 mei, 12 juni Tijd: 10.00 - 11.30 uur Locatie: Dienstencentrum De Sfi nx - Flevoweg 69, Zeewolde www.ervaarhetov.nl/ov-ambassadeur Door middel van dure softwareprogramma’s worden statisa tieken bijgehouden; wanneer zijn volgers het meest actief en aanwezig, wat wordt leuk gevonden, waar wonen de volgers, welk geslacht en hoe oud ze zijn en nog veel meer. Post wora den dan op het juiste moment online gezet. De informatie die wordt verzameld gaat veel verder dan de statistieken die je ook op Instagram, YouTube en Facebook kunt vinden. De influencer of bekende persoon zelf heeft er eigenlijk geen omkijken naar. Natuurlijk zijn er ook die wel hun eigen kanaal beheren en ook zelf reageren. Hoewel reageren… vaak niet of amper, simpelweg omdat dit te veel tijd kost. Lui die hun kanaal zelf beheren en ook echt influencer zijn, dat zijn er niet zo veel. Ik noem mijn meiden een aantal voorbeelden van kanalen die door Talpa worden beheerd. Ze kennen ze allemaal en volgen ze ook, maar ze hadden geen idee dat hier een bedrijf achter zit. Samen komen ze tot de conclusie dat het vera standig is om voorlopig nog maar even door te leren en een diploma te halen. Wat ze later willen gaan doen om hun geld te verdienen is nog niet duidelijk, maar gelukkig hebben ze nog alle tijd om dit te ontdekken. Hoofd- en eindredactie: Margreet Kranenborg Max Wolters Medewerksters: Sandra Hoefakker Vormgeving: Blik op Zeewolde Sluiting advertenties: vrijdag 12.00 uur Disclaimer: Deze uitgave is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. De uitgever kan niet aansprakelijk worden gea steld voor eventuele onjuistheden, onvolledigheden etc. Niets uit deze uitgave mag openbaar worden gemaakt zonder schriftelijke toestemming van de uitgever. column Advertentietarieven: advertentie@blikopzeewolde.nl Bezorging: In een oplage van 9000 gratis huis aan huis in Zeewolde maandelijks op woensdag. Geen exemplaar ontvangen? Mail naar info@blikopzeewolde.nl Uitgever en copyright: Marbeau Mixin' Media Blik Zeewolde op Maalgang 12 3894 GD Zeewolde T 036 524 2332 Anita van den Brink schrijft over Zeewolde en haar dagelijkse belevenissen in de breedste zin des woords. Ze observeert, neemt geen blad voor de mond en gebruikt graag dichterlijke vrijheid bij haar schrijfsels. Ze is moeder van twee dochters en werkt als stagecoördinator bij MBO Amersfoort. Colofon

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication