7

Z Blik op Zeewolde - november 2020 7 Prachtberoep De aanleiding voor deze rubriek is een opmerking van Margreet Kranenborg, de uitgever van deze krant. Ze zag op parkeerplaatsen lange rijen vrachtwagens. ‘Het zal je beroep maar zijn.’ Willem Mertens heeft zo’n prachtbaan: vrachtwagenchauffeur. ‘Ik zie de zon opgaan en zie de zon ondergaan. Omdat je zo hoog zit, zie je alles. Je kent elk stadje, elk dorpje. Je kan het zo gek niet bedenken of ik ben er geweest.’ Zijn vrouw Bianca, die op de bank meeluistert: ‘Hij heeft wel eens gezegd dat hij na zijn pensioen alle kerktorens gaat bekijken die hij onderweg van afstand gezien heeft. Dan is ie wel een tijdje bezig.’ Willem rijdt voor De With pallets (gevestigd op het Trekkersveld), die hij nog even benoemd als fantastisch goede werkgever. Hij brengt pallets en haalt ze op bij bedrijven waar een contract mee is, staan ze al klaar op een oplegger, 594 stuks kan hij er meenemen. Door corona wordt er meer via internet besteld en alles gaat op pallets. De zaken gaan goed. ‘Laatst moest ik naar EttenLeur naar een boerderij waar ze geitenkaas maken, kwam ik allemaal afgesloten landweggetjes tegen. Aan je navigatie heb je dan niet veel en dan is het puzzelen hoe er te komen. Dat is leuk.’ Tot zijn pensioen heeft hij nog 4,5 jaar te gaan. Daarna wil hij nog een paar dagen per week blijven rijden. ‘Je denkt toch niet dat De Opel Insignia bevindt zich in een moeilijk segment, maar weet zich goed te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Het D-segment moet een brug slaan tussen het razend populaire C-segment waarin onder andere de Opel Astra zich bevindt en de premium sedans en stationwagens. Met alleen wat extra ruimte overleeft een model in het segment van de Insignia het niet, daarom doet Opel wat extra’s. Waarmee premium modellen zich weten te onderscheiden, is het afwerkingsniveau en materiaalgebruik. Het gaat dus om beleving, waar je als consument meestal ook fors voor betaalt. Opel heeft met de Insignia echter een zeer ruimte auto weten te maken met een hoogwaardiger interieur dan de concurrenten, zonder dat de prijs uit de toon valt. Het interieur voelt Duits-degelijk en stevig aan en is dito vormgegeven. Verwar degelijk niet met saai, want ondanks dat het een vrij strak design is, weet deze Opel toch te boeien. De mooie aluminium accenten zijn verwerkt in het middenconsole en de ringen om de tellers, bovendien wordt de strakke vormgeving met vloeiende lijnen. afgewisseld Iets wat Opel al jaren goed voor elkaar heeft, zijn de stoelen. En dat is bij deze Insignia niet anders. Werkelijk iedereen kan een prettige zitpositie vinden met deze AGR-zetels. Dat geldt trouwens ook voor het stuur: van behoorlijk laag tot vrij hoog, van ver naar je toe getrokken tot verder af. Zowel voor- als achterin is er veel ruimte voor de bestuurder en de passagiers. De laadruimte is ook niet misselijk: je kunt er maar liefst tot 1665 liter bagage in kwijt. Het multimediascherm reageert feilloos op aanrakingen. Vrijwel alles dat met de auto te maken heeft, van navigatie tot radio, van Opel Onstar (persoonlijke assistent) tot Apple Carplay/Android auto. De climate control kan zowel bediend worden via het scherm, als via de fraaie draaiknoppen in een cluster onder het scherm. Daar vind je ook de bediening voor de stoelverwarming. Na drie bochten valt al op hoe verrassend makkelijk de koets zich in laat sturen. De auto voelt zelfs wat lichter aan dan dat ‘ie is. Er Broekhuis jaarbeurt Is uw auto 3 jaar of ouder en rijdt u minder dan 20.000 km per jaar? Dan heeſt Broekhuis speciaal voor u de complete Broekhuis Jaarbeurt. Wij onderhouden alle merken. is zelfs een vleugje sportiviteit en dynamiek te vinden, iets dat lang niet iedere auto in het D-segment in zich heeft. Het maakt autorijden net wat leuker! De benzinemotor betreft een vrij potente 1.5 viercilinder, goed voor 165pk en 250Nm trekkracht. Schakelen doet de 6traps automaat voor je. Deze waardes zorgen ervoor dat de Opel vrij vlot weet te accelereren, de automaat zorgt ervoor dat dat wel in alle rust gebeurt. Enkel bij stevig gas geven laat de bak het toe flink toeren te maken, zodra de voet gelift wordt, schakelt ‘ie door om mooie laag in de toeren te blijven. Lange afstanden afleggen in een uiterst ruime auto met een hoogwaardig interieur, zonder een buitenproportionele aanslag op de portemonnee te hoeven doen en zonder in te hoeven leveren op rijplezier. Opel heeft het goed voor elkaar met de Insignia! incl. APK + PECHHULP 239,Geen bijkomende kosten: afmelding, EOBD meting, viergasmeting en roetmeting zijn gratis! Kom langs of maak een afspraak op broekhuis.nl ik hele dagen thuis ga zitten’, zegt hij met een blik naar Bianca. ‘Dank je wel, Willem’, zegt ze lachend. Heel bewust op zoek naar een baan als chauffeur was hij niet toen Henri Panhuis op het terras van Bianca’s voormalige café (Lunchroom/café BB) tegen haar zei dat hij een chauffeur zocht. ‘Dan heb ik wel een goeie voor je.’ Willem had zijn papieren al voor ‘je weet nooit’. Alleen ‘code 95’ had hij nog nodig, een certificaat dat bevestigd dat je weet hoe je zaken vastzet, hoe je laadt en lost. Hiervoor was Willem ijzervlechter, 36 jaar lang. ‘Ook een prachtberoep, heel zwaar, maar ik ben ervoor gebouwd. Als je dan zo’n hele mat had gelegd en je zag niet waar het begin en waar het eind was, dan was ik trots op mijn werk.’ Willem is een ‘vroege’ chauffeur. Om vijf uur in de ochtend gaat hij rijden, om een uur of zeven ’s avonds is hij thuis. Een vrachtwagenchauffeur mag twee dagen per week maximaal tien uur per dag rijden en dan drie dagen 9 uur. Daarnaast nog het lossen en laden. Lange dagen, maar toch: ‘Ik wist niet hoe mooi dit werk was, ik had het dertig jaar geleden al moeten gaan doen. Op het buitenland rijden lijkt me ook mooi, maar het vrouwtje wil me wel elke dag thuis hebben.’ Willem heeft net een nieuwe DAF en is volgens Bianca zo blij als een kind, de cabine is net een huiskamer, met kussen en gordijntjes en al. Op de radio Arbeidsvitaminen aan, dat programma bestaat nog steeds. Ze rijdt wel eens met hem mee. ‘Zo leuk.’ Hoe de relatie met personenauto’s is? Soms wel wat lastig. Als ze na het inhalen krap invoegen. ‘Nieuwe (vracht)wagens hebben een collision warning system. Als een auto te dicht voor me duikt gaat mijn wagen automatisch in de klauwen. Laatst op weg naar Lelystad haalt een klein autootje me in, voegt in en trapt meteen op de rem voor oranje. Kon ik nog net naar links sturen en een botsing vermijden. Als links een auto had gereden had dat niet gekund. De afloop had je dan kunnen raden. Wat sommige mensen niet beseffen is de lange remweg van een vrachtwagen.’ (Vrachtwagens die in colonne rijden, met vaak maar een meter afstand, hebben de cruise control uit). Voor de ontspanning golft Willem graag en eens in de twee weken gaat hij naar een vast cafeetje ‘De Amstel’ in Amsterdam. Gezellig met live muziek. ‘Kom ik helemaal tot rust. Allemaal van die oude tangetjes, heel leuk. Maar nu mag vanwege corona de muziek niet meer. Dat missen die mensen zo.’ Op parkeerplaatsen zie soms hele colonnes vrachtwagens, soms chauffeurs die hun potje koken in een uitklapbare keuken. Willem: ‘Dat zijn voornamelijk rijders uit de voormalige Oostbloklanden, die zijn soms weken van huis. Ja, dat is wel wat anders.’ € 25.450,

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication