3

% Blik op Zeewolde - oktober 2020 Onder de aandacht Regeling ‘te mooi om waar te zijn’ ZeewoldeZon start ledenwerfactie Het kost niets, levert geld op en helpt Zeewolde aan groene energie. ZeewoldeZon is goed beschouwd een geweldig concept. Ruim tweehonderd leden heeft de in 2017 opgerichte coöperatieve vereniging nu. Dat mag best meer zijn. Als je met bestuursleden spreekt, vraag je je steeds meer af waarom ‘half Zeewolde’ nog geen lid is. Door: Max Wolters Dit is namelijk slapend geld verdienen en tegelijk, ook zonder er iets voor te doen, meewerken aan het verder vergroenen, het verduurzamen van Zeewolde, van de wereld zo je wilt. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is lid worden en dat is nog gratis ook. Dat geldt niet alleen tijdens de nu lopende ledenwerfactie, maar altijd. Leden hoeven verder zoals gezegd niets te doen. ZeewoldeZon met daarin de bestuursleden Thijs van Daalen, Wiepke van Erp Taalman Kip en het derde lid Douwe Steensma regelen alles, en geheel op vrijwillige basis. Voor wie is ZeewoldeZon? Voor iedereen die op zijn eigen dak geen zonnepanelen kan of wil leggen. Ook bedrijven. Thijs van Daalen: ‘Maar als je zelf wel in staat bent zonnepanelen te leggen, moet je dát doen.’ De vraag die ik mezelf stel ‘waarom half Zeewolde nog geen lid is’, houdt de bestuursleden ook bezig, maar tegelijk weten ze het antwoord wel, of in ieder geval deels. De ‘makke’ is dat de regeling nogal ingewikkeld lijkt, op het eerste gezicht bijna te mooi om waar te zijn. Er zit een belastingregeling achter, de postcoderoosregeling. Achter deze nogal cryptische naam schuilt iets heel moois: iedereen die lid is van ZeewoldeZon is automatisch vrijgesteld van Energiebelasting. Deze belasting is jaren geleden ingesteld om Nederland te vergroenen en bedraagt inmiddels meer dan de helft van de energienota. De zo bespaarde energiebelasting gaat voor 85 procent naar ZeewoldeZon, die er zonnepanelen van koopt. De overige 15 procent gaat, via de energienota, naar het lid. ‘Gratis’ geld dus. Vanwege de ogenschijnlijke ‘ingewikkelde’ constructie zijn er niet veel verenigingen als ZeewoldeZon in het land. Als ze er zijn, kijken ze met jaloezie naar Zeewolde waar het wel werkt. Dat het in ons dorp wel goed functioneert, heeft vooral te maken met de mensen erachter en wat zij kunnen uit hoofde van hun dagelijks werk. Thijs van Daalen is ook oprichter van en verantwoordelijk voor energieleverancier Leon Zeewolde en Wiepke van Erp Taalman Kip is directeur/bestuurder van Woonpalet. Dat is meteen weer een ‘makke’, want mensen moeten wel overstappen van energieleverancier, maar ook dat is iets waar het nieuwe lid niets voor hoeft te doen omdat ZeewoldeZon hier zorg voor draagt. Wiepke van Erp Taalman Kip weet dat sommige mensen liever elk jaar overstappen omdat energieleveranciers het eerste jaar met kortingen of cashback-acties strooien. Maar dat argument haalt k op 3 ze onderuit. ‘Vaak vergeten ze weer tijdig over te stappen, of er blijkt een clausule te zijn waardoor dat toch niet kan, en dan zitten ze een paar jaar aan zo’n nieuwe leverancier vast, die dat geld in het tweede en derde jaar weer ‘terughaalt’. Die leveranciers zijn niet gek, het zijn wel ondernemers.’ Dat is meteen het grote verschil met ZeewoldeZon: ‘Hier hoeft niemand aan je te verdienen, want de leden zijn met elkaar eigenaar van alle zonnepanelen. Als er na een jaar of 6 tot geld verdiend gaat worden, komt dat terug naar de leden. Leden krijgen automatisch ‘zondelen’, dus zij profiteren daarvan.’ ‘Overigens’, zegt Thijs van Daalen, ‘Als de leden beslissen dat de vereniging verder moet met een andere leverancier, dan doen we dat.’ ‘Waar het om gaat is dat het er maar één is’, vult Wiepke van Erp Taalman Kip aan. ‘Er zijn 53 door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) ‘vergunde’ en gecontroleerde leveranciers in ons land. Als wij als ZeewoldeZon met veel partijen zaken moeten doen, simpelweg omdat we de energiebelasting van elk lid in beeld moeten brengen, en met de energieleverancier moeten verrekenen, moet je die dus allemaal aanschrijven. Bovendien hebben die allemaal hun eigen manier om zaken te administreren. Dat is niet te doen voor een vrijwilligersclub als de onze.’ De zonnepanelen worden gelegd op daken van de appartementengebouwen van woningstichting Woonpalet, die ze gratis beschikbaar stelt. Maar die liggen zo ondertussen wel aardig vol. De volgende stap is deelnemen in ‘zonnepanelenparken’ zoals die binnenkort mogelijk gebouwd worden op een viertal locaties in het buitengebied. De exploitanten van die parken moeten van de gemeente een bijdrage leveren aan de gemeenschap en daarvoor is ZeewoldeZon een goede partner. Met drie van de vier wordt nu gesproken, de vierde komt eraan. Een vijfde ‘park’ is het Zonnewoud, waarvan de ontwikkeling op dit moment stilgevallen is. ZeewoldeZon zoekt ook het gesprek met eigenaren van grote bedrijven. Er moeten wel minimaal honderd panelen op het dak kunnen om het rendabel te maken. Met name de aansluitkosten op het net zijn hoog. ‘Met bedrijven komen we er ook wel uit. We kunnen op maat afspraken met hen maken.’ Thijs van Daalen mijmert over een overdekte parkeerplaats, waarvan het ‘dak’ uit zonnepanelen bestaat. Zijn droom is nog steeds dezelfde van jaren terug, ver voor ZeewoldeZon: dat heel Zeewolde groene stroom afneemt die in Zeewolde zelf geproduceerd is. ZeewoldeZon is een coöperatieve vereniging u.a. De afkorting betekent: uitgesloten van aansprakelijkheid. Als ZeewoldeZon onverhoopt op de fles gaat, zijn de leden niet aansprakelijk: wel de winst, niet het verlies. ZEEWOLDEZON.NL Editorial Deze krant is wel heel duurzaam. Het geitenwollensokkenstadium heeft duurzaam allang achter zich gelaten en zo langzamerhand is het ook geen ‘jeukwoord’ meer, daarvoor is het allemaal teveel doorgedrongen en van belang. Het gaat om de gezondheid van de aardkloot waarop wij wonen, maar ook om je eigen portemonnee, want op de oude voet doorgaan wordt steeds duurder, kijk maar naar je energierekening. Wij hebben zelf net zonnepanelen laten leggen (heel eenvoudig via de Duurzaamheidslening van de gemeente) en het geeft me een goed gevoel dat we onze eigen energie opwekken. Volgens verschillende peilingen zijn veel mensen wel overtuigd van het belang van duurzaamheid, maar blijft het handelen nog achter. Daarom bestaat onze maandelijkse themapagina niet uit informatie hoe erg het allemaal wel niet is (hoewel we ook niet ontkomen aan het schrijven over oorzaak en gevolg, maar dan wel op Zeewolde gericht) maar uit heel direct op Zeewolde toegesneden artikelen waar je daadwerkelijk wat mee kunt. Allemaal tips en trucs, vaak van dorpsgenoten. Tips die je meteen kunt toepassen. Lezers die ook duurzame tips willen doorgeven aan dorpsgenoten of die, ter inspiratie van anderen, willen vertellen over de manier waarop zij duurzaamheid in hun huishouden of hun leven hebben verankerd, zijn welkom dit door te geven aan de redactie via info@blikopzeewolde.nl Deze themapagina hebben we verdubbeld omdat het de Week van de Duurzaamheid is. Verder in deze editie een fors artikel in over het nieuwe sportcomplex Het Baken met veel aandacht voor de duurzame elementen. Dat maakt de bouw van het complex duurder, maar de jaarlijks terugkerende energiekosten zijn veel minder en per saldo is het dus voordeliger. Duurzaam is een kwestie van vooruit denken. We openen met een artikel over ZeewoldeZon, geweldig dat we zoiets in Zeewolde hebben. ZZ is meer dan win-win. Het is win-win-win. Die laatste win staat voor: het kost helemaal niets. Het is dan wel een klein beetje jammer dat onze quiz hierdoor dit keer heeft moeten wijken. Zoveel lezers die aardigheid hebben in het oplossen van de vragen en de kleine prijsjes erg waarderen. Er is een kleine troost: van de VCZ, de vereniging centrumwinkeliers, mag Blik op Zeewolde tien duurzame draagtassen weggeven. Meedoen kan door antwoord te geven op de bonusquizvraag: ‘Welke droogstoppel gaf Lauriergracht 37 op als adres’? De voornaam van die persoon mailen naar welkom@blikopzeewolde.nl. De winnaars krijgen persoonlijk bericht en kunnen vervolgens hun prijs, de Duurzaamheidstas, ophalen in De Winkeltjes in het Ravelijn. Max Wolters

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication