4

Blik op Zeewolde - september 2020 tel pagina Onder de aand De wijk ingaan lever ‘De waarde van ons werk is herontdekt’ De ‘ambassadeurs’ van Welzijn Zeewolde zijn herkenbaar aan speciale blauwe jassen. Zeewoldevoorelkaar is een activiteit van Welzijn Zeewolde. Het doel is middels een digitaal platform vraag en aanbod van vrijwillige hulp bij elkaar brengen, maar door de coronacrisis werd dat méér. Renate van Ittersum trekt de kar: ‘De Coronacrisis leek ons werk moeilijker te maken, fysiek bij elkaar komen was even niet mogelijk, maar we hebben dat als een kans aangegrepen om actief naar de mensen toe te gaan om te horen hoe het gaat, wat er leeft bij hen in de wijk. Gewoon even horen hoe het echt met iemand gaat, niet als professional uit de gezondheidszorg, maar gewoon als Renate of als Janneke of één van onze andere ‘ambassadeurs’. Gewoon kijken waar behoefte aan is. Belangrijk Het is voor ons belangrijk om rechtstreeks te horen welke onderwerpen mensen bezighouden en waar zij hulp bij kunnen gebruiken of misschien wel hulp zouden willen bieden. Sinds de versoepelingen in mei zijn we twee keer per week op de fiets gestapt en op pad gegaan, met de koffiekan in de fietsmand. Spontaan een bakkie doen.’ Later werd de fiets een bakfiets en werd het team ‘ambassadeurs’ langzamerhand uitgebreid. ‘We zagen dat Zeewoldenaren er voor elkaar zijn, maar we zagen ook eenzaamheid en kwetsbaarheid.’ De medewerkers van Welzijn hebben vanuit huis hard gewerkt om ervoor te zorgen dat niemand buiten de boot zou vallen. Renate vertelt dat alle vraag en aanbod van vrijwillige hulp in Zeewolde verzameld is en dat alle burgerinitiatieven en informatie over corona werd gebundeld. Er is een hulplijn opgezet en er zijn acties; tulpenactie, kaartenactie, posteractie bushokjes, gestart om mensen een steuntje in de rug te geven en er werd een zomerprogramma aangeboden in samenwerking met aanbieders uit de sport en de culturele sector. Verbinding ‘Dat zorgde voor ontmoeting en verbinding in de wijk. Door de coronacrisis zijn bepaalde vraagstukken urgenter geworden. Armoede bijvoorbeeld en schulden, daginvulling, eenzaamheid of bij het ondersteunen van burgerinitiatieven en verbinden van vrijwilligers aan hulpvragen van mensen. Soms leverde een praatje niets meer op dan alleen dat, maar dat is niet erg, want ook op die manier ben je zichtbaar en leren wij mensen kennen en zij ons.’ Netwerk ‘We hebben gemerkt dat Zeewoldenaren er voor elkaar zijn, maar we zagen ook kwetsbaarheid en eenzaamheid door een klein of beperkt netwerk. We zagen dat mensen in een gat vallen door het ontbreken van sociale activiteiten De medewerkers van Welzijn Zeewolde zijn op dinsdagochtend, woensdagochtend en donderdagmiddag aanwezig in het Vraaghuis om inwoners van Zeewolde persoonlijke te woord te staan. Het Vraaghuis is gevestigd aan de Stevinweg 2 (voorheen Jacco Scheen herenmode)

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication