13

0 s l r Februari 2020 | Blauwvingercourant Het Meander en AFAS leren reanimeren Dankzij het initiatief van havo 3 leerling Eva Boone hebben de derde klassen op het Meander College vorige maand een kennismakingsles reanimatie / AED gehad. En daar blijft het niet bij! Dankzij Onderwijsroute Mens& Sterrenkunde Waardoor belefinanciële ondersteuning vanuit de AFAS Foundation, leren Meander leerlingen de komende schooljaren hoe zij adequaat kunnen handelen in geval van een harstilstand. Eva kwam op het idee toen zij met haar vader, Alfred Boone, werkzaam bij AFAS software, een voorstelling bezocht tijdens de ‘hartweek’. Onder het diner kwam het gesprek op leren reanimeren. Eva opperde dat het mooi zou zijn wanneer deze lessen ook aangeboden zouden worden op school. Aan de tafel van Eva en Alfred zat toevallig de buurvrouw van Gerard Kuper, havo-teamleider op het Meander. Een mooi voorbeeld van de juiste mensen op het juiste moment. Alfred deed een aanvraag bij de AFAS Foundation en Eva ging om tafel met de teamleider. De aanvraag werd goedgekeurd en met het geld konden er reanimatiepoppen en een AED worden aangeschaft. Met ondersteuning van een aantal enthousiaste docenten, werd er vervolgens een aantal lessen ingepland. Inmiddels hebben alle niveaus van jaarlaag 3 een kennismakingsles reanimeTalentontwikkeling Binnen de Markesteen staat de ontwikkeling van het kind centraal. Niet alleen de ontwikkeling op de zaken die we gewend zijn te leren op school, maar ook de ontwikkeling op andere talenten zoals koken, handwerken, tuinieren en houtbewerking. (Groot)ouders en verzorgers worden gevraagd of ze kunnen ondersteunen bij deze talentontwikkeling. Op de Markesteen zijn veel ouders die hierbij willen helpen. Soms bedenken ze zelf activiteiten die ze kunnen doen met de kinderen en soms wordt er door deschool iets voorbereid. De kinderen van de bovenbouw ondernemen deze activiteiten op een aantal vrijdagmiddagen. Uit het gevarieerde aanbod van activiteiten kunnen de kinderen kunnen zelf kiezen wat ze gaan doen. Uit elke groep zijn er leerlingen die deelnemen, dus de kinderen van groep 5 tot en met 8 werken hierbij sa men. De kinderen komen met leuke verha len en ervaringen thuis. En ouders worden door het interne sociale media platform Parro op de hoogte gehouden. Recepten worden gedeeld, zodat kinderen dit eventueel zelf thuis nog een keer kunnen maken. Navraag bij een aantal kinderen leert ven wij hier de seizoenen? Waarom ziet de maan er elke dag een beetje anders uit? De brugklassers van Onderwijsroute Mens& ontdekken hoe de aarde draait en door ons zonnestelsel beweegt. Foto’s: Meander College ren/AED gehad. De les werd gestart met uitleg, waarna de leerlingen zelf aan de slag mochten. ‘Nuttig, interessant en meer bewust’ aldus de leerlingen. Kortom: een geslaagd initiatief. Top Eva! De leerlingen breiden hun innerlijke en uiterlijke horizon verder uit. De sterren staan zo ver weg dat we er waarschijnlijk nooit zullen komen, maar we kunnen ons wel buiten in het donker leren oriënteren op die oneindige sterrenwereld om te weten waar je je ongeveer bevindt op de wereld. Gedurende drie weken wordt elke morgen twee lesuren aan dit thema besteed. Periode-onderwijs noemen we dat. De periode sterrenkunde gaat over leren waarnemen en gaan begrijpen van wat je al zag. Waar komt de zon op? Welke sterrenbeelden kan je zien? We hebben behandeld welke waarneembare verschijnselen we kennen: de zon, onze maan, de (circumpolaire) sterrenbeelden, de dierenriemtekens en de planeten. Er was veel theoretische, soms wat abstracte kennis te leren, maar dat wisselen we af met mooie verhalen uit de mythologie en vooral met veel tekenen in ons schrift, waaruit we de leerstof tot ons nemen. Ook zijn we nog naar het planetarium op de Sallandse heuvelrug geweest. Er is veel nieuwe kennis opgedaan, veel ontdekt, maar de verwondering is gebleven. Schilderen als Van Gogh dat ze het een erg leuke onderbreking van hun week vinden. Kinderen leren dingen die nieuw voor ze zijn en de kinderen worden gestimuleerd om samen te werken. Ook dit is een van de pijlers van de school, dus dit krijgt op deze manier weer een mooie invulling. Er zijn al heel wat succesvolle middagen geweest. Kinderen vinden het erg leuk en de ouders die geholpen hebben geven aan dat ze erg blij zijn geweest dat ze dit hebben kunnen doen. Het vraagt veel medewerking van de ouders, dus de school hoopt dat de ouders enthousiast worden en blijven om op die manier de kinderen te helpen bij het verder ontwikkelen van hun talenten. Mocht u nieuwsgierig zijn geworden kijk dan op de website (www.demarkesteen.nl) voor alle contactinformatie. Tijdens het vak beeldende vorming gaan leerlingen van het Gymnasium Celeanum aan de slag met verschillende kunsttechnieken. In klas 3 lieten de leerlingen zich inspireren door het werk van Van Gogh. Met fantastisch resultaat. De opdracht aan de leerlingen was om een “echte” Van Gogh te maken. De leerlingen kregen een zwart-witfoto van een werk van Van Gogh. Dit werk moesten zij naschilderen in eigen gekozen kleuren, waarbij ze onder andere rekening moesten houden met de licht-donker contrasten. De resultaten zijn te bewonderen op de site Celekunst: https:// celekunst.weebly.com/van-gogh.html voor info en boeken. email: herma@reosreizen.nl of bellen/appen 06 57990907 24 juni ALLEEN nog busreis naar Rammstein € 35.00 PP 18 t/m 20 juli André Rieu Vrijthof Maastricht, Bus, 2x logies+ontbijt, 1x diner en toegang € 299.00 PP 5 november Kensington Ziggo dome, Amsterdam, bus en toegang € 85.00 PP • Voor alle reizen geldt vol = vol & betaling vooraf of in de bus • Alleen busreis ook mogelijk • Vertrekplaatsen Meppel e.o. • Vertrektijden worden uiterlijk 1 week voor vertrek doorgemaild www.boshuismedia.nl | info@boshuismedia.nl Djopzz verbindt mens en werk. Wilt u meer weten? Kom dan gerust langs, de koffie staat klaar. Burgemeester van Roijensingel 16 8011 CT Zwolle • 038 760 1180 Perfecte match tussen mens en baan www.djopzz.nl 13 F o t o : I . H e u v i n g h

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication