25

l l l muz I ek Jouw sleutel tot klaraFestiVal M “Ik sta op een kruispunt en probeer midden in het verkeer te blijven staan, waar stijlen en generaties elkaar kruisen, ontmoeten, met elkaar botsen, en vanuit die ontmoeting opnieuw hun eigen weg volgen”, aldus inspirator en festivalartiest Claron Mc Fadden. Oude of nieuwe muziek, klassiek of jazz … altijd gaat ze de uitdaging met open vizier aan. Haar projecten overbruggen de grenzen van genres en generaties. Zo ook op Klarafestival. Niet voor iedereen is de weg naar kunst in het algemeen en naar klassieke muziek in het bijzonder even gemakkelijk. Daarvoor heeft Klarafestival het project Jouw sleutel ontwikkeld, om de drempels op zijn minst te verlagen. Als BOp zijn we verheugd hieraan mee te werken en mogen we voor onderstaande concerten een aantal mensen uitnodigen. concert 1: belgian national orchestra & bas Wiegers — ode to Wim henderickx Grillige harmonieën, wilde ritmes en instrumenten die duizelen op de kliffen van hun bereik: Stravinsky’s Le Sacre du printemps was zó revolutionair dat bij de première in 1913 tumult uitbrak. Het Belgian National Orchestra combineert dit modernistische meesterwerk met Tejas, van de betreurde Wim Henderickx. Claude Viviers Lonely Child vervolledigt het programma van dit opwindende concert. Vrijdag 15 maart om 20 uur in Bozar, Henry Le Boeufzaal. concert 2: hadrian — a Visual concert In zijn tweede opera Hadrian portretteert Rufus Wainwright de Romeinse keizer Hadrianus en diens liefde voor de jonge Antonius. Deze versie voor de concertzaal is korter maar niet minder intens, met beelden van cultfotograaf Robert Mapplethorpe. Brussels Philharmonic begeleidt de solisten door het pakkende verhaal. In de titelrol schittert de baanbrekende bas-bariton Davóne Tines. Na de pauze zingt Wainwright een bloemlezing uit zijn songrepertoire. Zaterdag 16 maart om 20 uur in Bozar, Henry Le Boeufzaal. et het thema crossroads wordt deze 19de editie van klarafestival 2024 een ontmoetingsplek waar muzikale tradities en generaties elkaar kruisen. Van 8 tot 24 maart in diverse brusselse cultuurhuizen. concert 3: cécile Mclorin salvant — ogresse Een monsterachtige vrouw woont alleen in een bos, ver van de mensenwereld. Op een dag probeert een man uit het dorp haar te verleiden en te doden. Hoe deze duistere parabel afloopt, ontdek je in Ogresse, een ambitieus project van Cécile McLorin Salvant. Samen met een dertienkoppig ensemble balanceert ze tussen Eros en Thanatos, meanderend van barok naar Broadway, van jazz naar cabaret. Een bijzondere allegorie over liefde, macht, gender en diversiteit. Zondag 17 maart om 20.30 uur in Bozar, Henry Le Boeufzaal. concert 4: budapest Festival orchestra & iván Fischer — compassion Volgens Iván Fischer draait het lijdensverhaal om medeleven: door getuige te zijn van Christus’ leed, ervaar je een gevoel van mededogen. Aan die inlevingsoefening geeft de dirigent van het Budapest Festival Orchestra een universele invulling. Compassion wordt een passie voor onze tijd, waarin Bachs MatthäusPassion geconfronteerd wordt met muziek van onderdrukte minderheden. Of hoe een barok meesterwerk ons drie eeuwen later nog steeds aan het denken en (in)voelen kan brengen. Donderdag 21 maart om 19.30 uur in Bozar, Henry Le Boeufzaal. Niet alleen krijg je het concert gratis aangeboden, maar ook een receptie en een inleiding voor het concert, anderhalf uur voor de voorstelling. Op 16 maart zal dat trouwens in het gezelschap zijn van de Vlaamse minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding. Hierbij denken we in de eerste plaats aan mensen met een Paspartoe-kansentarief. Heb je interesse en denk je hiervoor in aanmerking te komen? Laat het weten aan Bart Braeckevelt, bart.braeckevelt@bop.brussels, 02 210 04 75. Later volgt de bevestiging van je inschrijving en meer concrete informatie over het verloop van de avond. Geef ook aan welk(e) concert(en) je voorkeur geniet. Sowieso zijn alle concerten toegankelijk met Paspartoe. info: www.klarafestival.be. l januari - februari 2024 BOp magazine l l 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication