9

l l l organI sat I e In de k I j ker  dan eenrichtingshulp is het dus een samenwerking tussen twee - of zelfs meer - mensen die worden opgevolgd door ons team. Die zoektocht naar wederkerigheid is wat Accolage kenmerkt en uniek maakt. houdt de taak van de antennebegeleider op na de matching? Neen, integendeel. Ze zien erop toe dat de contacten tussen deelnemers goed verlopen door regelmatige opvolging. Dat is een erg arbeidsintensieve, maar cruciale taak. De uitgewisselde hulp wordt zo goed mogelijk geregistreerd in het monitoringsysteem zodat we met concrete cijfers en gegevens onze impact kunnen analyseren. Naast de hulpuitwisselingen en doorverwijzingen organiseert Accolage ook wekelijkse permanenties en maandelijkse bijeenkomsten in elke antenne. Met welke vragen kunnen mensen bij jullie terecht? Met alle vragen die de oudere helpen om zijn of haar sociaal isolement en eenzaamheid te doorbreken en met vragen die helpen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. In de praktijk zien we dat 70% van de vragen gelinkt zijn aan gezelschap: huisbezoeken, telefoontjes, samen wandelen. Mensen kunnen bij ons terecht met een eenmalige vraag of voor terugkerende hulp. Bij occasionele interacties gaat het vaak om praktische zaken zoals een boodschap, begeleiding naar een afspraak of hulp met een smartphone. De regelmatige interacties zien we vaak uitgroeien tot duurzame relaties en vriendschappen. We zijn altijd waakzaam dat een situatie past binnen wat van een vrijwillige deelnemer kan verwacht worden. Als de behoeften van een deelnemer te complex of te specifiek zijn, verwijzen we hem of haar naar andere diensten. naar wie verwijzen jullie dan zoal door? Wij werken samen met de formele en informele ondersteuningsactoren zoals gemeenten, OCMW ’s, mutualiteiten, thuiszorgdiensten, huisvestingmaatschappijen, sociaal-culturele diensten, mobiliteit ... om de autonomie van onze doelgroep te maximaliseren zodat ze hun levenskwaliteit in hun vertrouwde omgeving kunnen verbeteren. Daarnaast verwijzen verschillende instanties op hun beurt deelnemers actief door naar ons voor kleine hulp en gezelschap, maar ook in bijzondere gevallen, zoals wanneer iemand enkele weken naar het ziekenhuis moet en de planten water moeten krijgen of het vuilnis buiten moet. Welke ondersteuning bieden jullie aan vrijwillige deelnemers? We organiseren het hele jaar door activiteiten, variërend naargelang de wensen en behoeften vastgesteld door ons team en de deelnemers zelf. Het platform Samen Toujours, waarvan Accolage medeoprichter en lid is, biedt ook regelmatig opleidingen ter ondersteuning van de deelnemers aan. Het is essentieel om de vaak onzichtbare informele hulp goed te ondersteunen. Daarom geven we via die opleidingen informatie aan de deelnemers, die vaak ook mantelzorgers zijn. Wij organiseren ook intervisiemomenten met de actiefste deelnemers. hoe maken jullie kwetsbaarheid zichtbaar? Bijvoorbeeld via deelname aan de ‘Zeg het met een bloem’-actie die sinds 2018 elk jaar op 1 oktober, de Internationale Dag van de Ouderen, wordt georganiseerd. Op deze dag worden bloemen uitgedeeld aan voorbijgangers in de straten, op pleinen en markten van verschillende Brusselse gemeenten. Voorbijgangers die de bloemen ontvangen, worden uitgenodigd de bloem op hun beurt te schenken aan een geïsoleerde oudere in hun buurt. Zo maken we het publiek bewust van de situatie van geïsoleerde ouderen. Het creëert een moment van uitwisseling tussen burgers en ouderen en het geeft de vrijwilligers de gelegenheid om hun betrokkenheid en engagement te tonen. Het eenvoudige gebaar bevordert ook de burgeractie: iedereen kan namelijk het isolement mee helpen bestrijden door de bloemen te schenken aan een oudere en zo iemands dag te maken. hoeveel mensen bereiken jullie? In het afgelopen jaar waren er ruim 4.000 hulpuitwisselingen onder 640 deelnemers. De gemiddelde leeftijd van onze deelnemers is 70 jaar. We zijn erg tevreden met deze resultaten. We zien dat het gevoel nuttig te zijn en een belangrijke plaats te hebben in de samenleving kan zorgen voor een beter gevoel van eigenwaarde, een betere geestelijke gezondheid en uiteindelijk een betere levenskwaliteit. Een bijdrage aan wederzijdse hulp is veel meer dan een symbolische daad, maar maakt echt het verschil. n tekst: inge Janssens Foto’s: acollage Heeft dit interview je zin doen krijgen ook wat gezelschap te bieden of te helpen? Of ken je iemand die wel eens wat hulp of gezelschap kan gebruiken? Neem contact op met Accolage via info@accolage.be of bel naar 0484 48 38 33. Vandaag is de organisatie actief in Brussel Stad, Jette, Molenbeek, Ganshoren, Laken, Neder-over-Heembeek en Elsene. Op woensdag 6 maart organiseren we een infosessie over Accolage in het BOp. Meer hierover in de kalender. l januari - februari 2024 BOp magazine l l 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication