In de k I j ker l l l Huis Gertrude “J’ai rien contre l’art” k unst en woonzorgcentrum. twee woorden die maar zelden in een adem genoemd worden. nochtans zijn er de laatste jaren meer en meer Brusselse woonzorgcentra (WZC) die kunst- en culturele projecten integreren in hun dagelijkse werking. Mooie voorbeelden zijn Clos Bizet in anderlecht, ter Ursulinen in het centrum en de Overbron in n-O-Heembeek. Meer hierover in een volgend BOp-magazine. In het WZC Sint-Geertruide in de Marollen gaan ze nog een stapje verder. Sinds twee jaar werken ze daar intensief aan de oprichting van een heus kunstencentrum: Huis Gertrude. Op 24 mei van dit jaar wordt dat officieel ingehuldigd. BOp ging nu al eens kijken. Het idee komt uit Frankrijk overgewaaid. Enkele jaren geleden ging theatermaker en socioloog Mohamed El Khatib in gesprek met een aantal residenten van het rusthuis Les Blés d’Or in Chambéry in de Alpen. Dit gebeurde in het kader van zijn artistiek onderzoek naar het liefdesleven van 65-plussers. Na afloop werd hij door de directrice aangesproken op het enigszins vrijblijvende karakter van zijn passage: er werden samen mooie – en minder mooie – herinneringen opgehaald, maar daar bleef het dan ook bij. Wanneer de kunstenaar weer andere oorden opzocht, bleven de bewoners en de hele ploeg van het rusthuis verweesd achter. El Khatib was danig onder de indruk en 8 l l l BOp magazine maarT - aprIL 2025 besloot om de koe bij de horens te vatten. Samen met co-curator Valérie Mréjen en met de steun van een hele rist instanties richtte hij in een mum van tijd een permanent kunstencentrum op in het genoemde rusthuis. In 2022 werd het LBO Centre d’Art officieel ingehuldigd. Ze zullen er nog minstens tot 2026 doorgaan en het idee kreeg ondertussen navolging in Avignon (FR), La Rochelle (FR) ... en dus ook in Brussel. een open huis Het onderzoek van El Khatib leidde uiteindelijk tot een theaterstuk met de welluidende titel La Vie Secrète des Vieux [vrij vertaald: Het Geheime Leven van Oudjes] waarbij senioren en professionele acteurs samen op het podium staan in Brussel en in Avignon. Het Théâtre National in Brussel was co-producent. En van het een kwam het ander: tijdens het creatieproces voor het stuk sloeg de vonk over van Chambéry naar Brussel. In een mum van tijd vonden het Théâtre National en kunstenaarscollectief Zirlib van El Khatib een geschikte locatie (en derde partner) in het woonzorgcentrum Sint-Geertruide van het Brusselse OCMW. Een woonzorgcentrum dat de nadruk liever legt op (samen)wonen
9 Online Touch Home