erfgoed l l l de veSPa komt uit Brussel ... W anneer we het hebben over de vespa, de bekende scooter uit italië, dan kan miSa uit Jette niet ontbreken. helaas heeft motor industry S.a. (miSa) Jette nog niet de aandacht gekregen die het verdient en is er nog niets op schrift gesteld. graag willen wij de lezers van het BOp magazine dan ook vragen of zij kunnen helpen. De Vespa-scooters werden sinds 1949 door Bevelux in Brussel geïmporteerd. Plannen voor een Belgische assemblage-locatie werden rond 1953 gemaakt. Dit als gevolg van hoge protectionistische tarieven voor geïmporteerde voertuigen. Het Btw-tarief voor geassembleerde voertuigen was indertijd veel lager dan die op volledige voertuigen. Dit was al een bekend verschijnsel voor Piaggio Italië, de Vespa-producent, en ook de reden om in 1950 al een licentie voor productie van Vespa’s te verlenen aan ACMA in Frankrijk. Hiermee werden problemen met lange levertijden en hoge kosten vermeden en kon men aan de almaar groeiende vraag van Vespa’s voldoen. een tijdelijk succesverhaal Een lokaal bedrijf in Brussel werd ingeschakeld voor de assemblage, met name Motor Industry S.A. in Jette. Er werd een totaal nieuwe fabriek opgetrokken. Zij besloeg een oppervlakte van nagenoeg 12.000 m² en bestond uit een administratiegebouw en grote werkhallen waar de montage- en schilder-kettingen, naar de opvattingen van de meest moderne techniek, werden ondergebracht. Een speciale spoorweg verbond de fabriek met het nationale spoorwegennet, waardoor de geassembleerde Vespa’s onmiddellijk in speciale wagons konden geladen en rechtstreeks van de fabriek naar de verdelers gebracht worden. Om de kwaliteit te waarborgen kwam er een testbaan, waarbij door Piaggo Genova gecertificeerde specialisten de Vespa’s uitvoerig testten. De assemblage startte officieel op 1 januari 1955, maar begon al eind 1954. De Vespa’s geassembleerd door MISA, waren bestemd voor België, de Belgische koloniën, Nederland en Luxemburg. Vanaf 1955 zorgde Bevelux voor de distributie van de MISA30 l l l BOp magazine september - oktober 2023 modellen en er waren tijdens de begindagen zelfs 150 verkooppunten in België, waarbij de verkoop ook gebeurde in grote, gerenommeerde winkels in Brussel zoals Bon Marche, Galeries Anspach, Innovation, Grands Magasins de la Bourse en CadoRadio. Al snel nam MISA de distributie en marketing over van Bevelux en het netwerk werd uitgebreid naar 400 dealers in België alleen. Men neemt aan dat Bevelux is opgegaan in MISA, maar daar zijn nog geen officiële stukken over terug gevonden. Tijdens de hoogtijdagen, in 1958, rolden er dagelijks grote getallen Vespa’s van de band. MISA. Was een groot succes. Dit succes was ook te merken op de Belgische wegen. De Vespa werd een dagelijks vervoermiddel. De eerste Vespa Club in België werd al in 1952 opgericht en vele clubs zouden volgen. In 1958 was er natuurlijk de Expo in Brussel en tegelijkertijd was daar ook de Eurovespa, een grootscheeps internationaal Vespa evenement, waarbij ruim duizend Vespisti vanuit de hele wereld Brussel bezochten. De stad zoemde. Een fantastisch voorbeeld van hoe groots de Vespa in België was. In 1962 eindigde helaas de Belgische productie vanwege een gebrek aan winstgevendheid, de dalende verkoopcijfers waren de grote boosdoener. Een gebruikte auto was immers net zo duur als een Vespa en je zat nog droog ook. n chris van den Boom Mochten er lezers zijn die meer informatie hebben over MISA of Bevelux dan horen wij dat graag. Met een aantal liefhebbers willen we proberen een en ander op schrift te stellen. We denken aan foto’s, film, folders, verhalen, anekdotes … Misschien bevinden er zich oudwerknemers tussen de lezers? Zij kunnen zich wenden tot Chris van den Boom, 0465 11 89 19 of chrisvdb@live.com.
31 Online Touch Home