21

“ Het Openbaar Vervoer biedt volop kansen om over In 2015 is VDL ETS opgericht met het oog op e-mobiliteit. Voor de bussenbouwer een nieuwe wereld waarin het systeem (voertuig, laden en energie) met elkaar moeten worden verbonden om te kunnen opschalen en de fase van volwassenheid te bereiken. Dat vergt nieuwe competenties op het gebied van elektronica, bekabeling, aandrijving, software, batterijtechnologie en systeemintegratie. te schakelen naar elektrisch” Menno Kleingeld, directeur VDL Enabling Technologies Solutions Voor VDL als bussenbouwer is de omschakeling naar elektrische mobiliteit van groot belang: het scheelt enorm veel in de uitstoot en het geluid en vergroot daarmee de leefbaarheid in Nederland. Wij beschouwen onszelf als technologie- en systeemintegrator. Wij kopen componenten in die we slim aan elkaar koppelen. Dat doen we goed, snel en door dit samen met onze klanten en partners te doen, zijn we in staat steeds betere oplossingen te bieden. Het Openbaar Vervoer biedt volop kansen om over te schakelen naar elektrisch. In tegenstelling tot partijen die ook vrachtwagens produceren en veel geld geïnvesteerd hebben in steeds schonere verbrandingsmotoren, gaat omschakelen voor VDL als onafhankelijke speler soepeler omdat er nauwelijks sprake is van ‘kapitaalvernietiging’. 21 Human Capital Agenda Kleingeld: “Wat we nodig hebben zijn automotive-mensen gespecialiseerd in software, systeemintegratie en batterijkennis. Batterijen zijn de nieuwe motoren. Niet Nederland en niet Europa, maar Azië heeft batterijkennis in huis. Op dat continent wordt de meeste voortgang op celniveau gemaakt. Het is voor Nederland belangrijk om zelf die kennis op te bouwen, zodat we middels onze kennis innovaties kunnen blijven ontwikkelen en die vervolgens in ons maakproces te gelde kunnen maken. Alleen door voorop te lopen in innovatie kunnen we concurrerende producten blijven ontwikkelen, produceren en verkopen.” Volgens Kleingeld is de theoretische kennis in Nederland wel in orde. Maar hoe integreer je die in complete voertuigen? Dit is een uitdaging voor het hoger beroepsonderwijs. >>

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication