Maarten Linnenkamp, projectmanager Metropoolregio Amsterdam – Elektrisch (MRA-e) elektrisch. Volgens Linnenkamp kwam de omslag toen Jan Kees de Jager, minister van Financiën in 2012, een pakket fiscale voordelen voor e-rijders beschikbaar stelde. Het Rijk, lokale overheden en marktaanbieders werkten samen om een dekkend net te bouwen. De lokale overheden organiseerden de aanbestedingen en de laadpalenleveranciers bouwden het net. Vervoer vanuit een ander perspectief Dat Nederland een van de koplopers is met elektrisch vervoer komt omdat we samenwerken en initiatieven nemen waarmee we elektrisch vervoer stimuleren. Aan het woord is Maarten Linnenkamp, projectmanager van de Metropoolregio Amsterdam, die zich inzet voor elektrisch vervoer. Volgens Linnenkamp is het succes een gevolg van de samenwerking tussen lokale overheden en het Rijk en de lokale overheid en de marktaanbieders. Linnenkamp: “We zijn het gewoon gaan doen. Je moet niet op elkaar wachten als je wilt dat het leefklimaat en de bereikbaarheid van de stad verbetert.“ De absolute aantallen spreken voor zich: 1 op de 3 auto’s in Amsterdam rijdt al elektrisch. In Nederland rijden er zo’n 40.000 voertuigen 27 Elektrisch vervoer gaat veel verder dan alleen luchtkwaliteit. Het economisch perspectief, geluid en klimaat spelen net zo’n belangrijke rol vindt Linnenberg. Linnenkamp: “Het gaat niet alleen om elektrisch rijden. Het gaat over een andere manier van verplaatsen, autonoom rijden en op een andere manier goederen transporteren. In de stad Amsterdam is gekeken naar nieuwe vormen van (goederen)transport en autonoom rijden in plaats van metro of trein. Als we in de plannen voor een nieuwe wijk autonoom rijden opnemen – denk aan gekoppelde elektrische voertuigen die je kunt laten platoonen - komt vervoer ineens een ander perspectief te staan. Het scheelt bovendien enorm in investeringen want je kunt het systeem uitbouwen als er meer vraag komt.“ >>
28 Online Touch Home