33

Pepijn Vloemans, Public Affairs & Communication FASTNED Rijkswaterstaat zorgde voor een doorbraak Het doel van Fastned is eenvoudig zegt Pepijn Vloemans van Fastned: “We willen dat 100% elektrisch rijden mogelijk wordt met 0% uitstoot van CO2 en fijnstof. Dat doel bereiken heeft wel wat voeten in de aarde. Om echt te kunnen investeren in snellaadstations willen we terreinen huren voor ten minste tien jaar maar liever langer. En dat blijkt niet zo eenvoudig. Zo zijn we met de gemeente Amsterdam al vier jaar in gesprek over geschikte locaties. En dat terwijl we een Amsterdams bedrijf zijn.” Op de vraag hoe Fastned zo hard kon groeien verwijst Vloemans naar de toekomstgerichte visie van Rijkswaterstaat (RWS). “Rond de tijd dat de Nissan Leaf op de markt kwam vroeg RWS aan de zittende tankstations of ze wilden uitbreiden met E-laders maar deze hadden geen belangstelling. RWS besloot nieuwe locaties beschikbaar te stellen die dermate interessant waren dat Fastned werd opgericht. En toen ging het zo snel dat we nu een van de koplopers in Europa zijn.” 33 Vloemans verwacht dat gedeeld elektrisch vervoer enorm gaat groeien. En met die groei het aantal snelladers want in tegenstelling tot wat we nu kennen, rijden deelauto’s een groot deel van de dag en moeten dus snel tussendoor kunnen opladen. Ook in de stad. Volgens Vloemans is het tijd om te kijken waar deze snellaadstations gewenst zijn. “We zouden graag met gemeenten en netbeheerders aan tafel zitten om samen te beslissen over de meest optimale locaties voor snellaadstations in de stad. Zowel commercieel als met betrekking tot de aanwezigheid van een middenspanningsnet. Als snelladen voor iedereen bereikbaar wordt betekent dat een enorme psychologische geruststelling waardoor mensen eerder besluiten elektrisch te gaan rijden.” Sinds 2017 zijn alle nieuwe Fastned stations aangesloten op het veel minder kwetsbare middenspanningsnet en worden voorzien van 100% groene stroom uit Nederlandse zonnedaken en het windpark Zeewolde. De komende vijf jaar gaat er nog veel meer veranderen: autobatterijen worden 60 tot 100 kWh en hij verwacht dat het Duits consortium Charin het voor elkaar krijgt dat snelladers uitgebreid worden naar de nieuwe standaard van 300 KW. Opslag Als het aantal elektrische auto’s exponentieel gaat groeien, wil Fastned batterijen gaan plaatsen om in te kunnen spelen op piekbelasting. Dan krijgen stations batterijen die bijvoorbeeld op vrijdagmiddag even bijgeschakeld kunnen worden om de netbeheerder te ontlasten. “E-mobiliteit wordt de toekomst. De markt wordt heel groot.”

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication