Loon (ln) Contract-uren Duur dienstverband Geslacht (man = 1) Getrouwd Constante Observaties -0.395 (0.275) 1.373** (0.568) -0.017** (0.007) 0.068 (0.195) -0.619*** (0.168) 68.878*** (2.973) 845 0.099** (0.049) -0.080 (0.082) -0.003*** (0.001) 0.097*** (0.027) -0.061* (0.032) -0.662 (0.496) 858 -0.105* (0.058) 0.018 (0.102) 0.001 (0.002) 0.001 (0.040) -0.029 (0.040) 4.129*** (0.616) 820 Standaard- fouten in parenthese * p < 0.10, ** p < 0.05, *** p < 0.01 Anders dan voor het aanbod van trainingen vinden wij voor de traditionele ontziemaatregelen die de belasting verlagen door te verlichten (‘werkurenbeleid’ en ‘taakaanpassing’), vrijwel geen enkel effect op de wens om langer door te werken noch op de mindere verloopintentie, de minder ervaren disbalans tussen inspanningen en beloningen, de ervaren waardering door leidinggevende, de tevredenheid met het personeelsbeleid of de baantevredenheid van hun eigen werknemers. Het hanteren van een pensioenbeleid (zoals het aanbieden van vertrekregelingen) hangt zelfs negatief samen met de ervaren waardering door de leidinggevende, tevredenheid met het personeelsbeleid, baantevredenheid en de ervaren disbalans. 6 CONCLUSIE EN DISCUSSIE Deze bijdrage gaat na in hoeverre het bestaande HR-instrumentarium van de overheidswerkgevers in voldoende mate de duurzame inzetbaarheid van de ambtenaren stimuleert. Recent onderzoek (De Grip et al., 2012; Montizaan & Vendrik, 2014) laat zien dat zonder flankerend beleid, de vele versoberingen in het pensioenstelsel een sterke negatieve invloed hebben op de gezondheid en motivatie van werknemers. Voor de overheid zijn de demotiverende effecten nog eens beduidend sterker (Montizaan et al., 2015). In dit kader is duurzame inzetbaarheid – gezond, productief en met plezier het huidige én toekomstige werk kunnen en willen blijven uitvoeren – van belang om de productiviteit van oudere werknemers 0.187 (0.138) -0.124 (0.224) -0.002 (0.003) -0.152* (0.079) 0.108 (0.121) 1.384 (1.450) 854 0.044 (0.154) -0.000 (0.234) -0.006* (0.003) -0.151* (0.089) 0.161 (0.119) 2.607 (1.632) 853 0.314 (0.228) 0.807* (0.437) -0.001 (0.007) -0.547*** (0.136) 0.300 (0.212) 2.935 (2.342) 849 128 STAAT VAN DE AMBTELIJKE DIENST 2015
131 Online Touch Home