232

toren die op wat grotere afstand van het kabinet staan, valt er overigens nog wel een loonstijging op te merken.71 zag de rechter geen ruimte. Dat moeten de betrokken partijen toch echt zelf regelen.72 Op 1 oktober De overheid nam de vrijheid, waar ook werkgevers in de marktsector gebruik van maken, om geen cao’s af te sluiten. Dat is ook een verschijningsvorm van de door internationale verdragen geborgde onderhandelingsvrijheid. Gesterkt door het stakingswapen en door de bundeling van belangen, kunnen bonden op basis van gelijkwaardigheid met de overheidswerkgever onderhandelen. Of zij het gewenste resultaat binnenhalen en of de werkgever zich redelijk opstelt zijn au fond geen juridische vragen. Het is mogelijk dat een salarisverhoging een sigaar uit eigen doos is, omdat die uit verlaging van de pensioenpremie wordt betaald. Als (een meerderheid van) de bonden daar genoegen mee nemen, is dat echter hun zaak. Het heeft er alle schijn van dat de ooit zo keurig aangeharkte arbeidsvoorwaardenonderhandelingen bij de overheid wat verwilderd zijn. Van cricket in keurige witte kledij tot rugby met de poten in de modder. Uiteindelijk is er wel een scheidsrechter, maar die stelt zich terughoudend op. In de uitspraak van 10 april 2015 oordeelde de rechter in feite dat partijen maar verder moesten onderhandelen. Voor toewijzing van de geclaimde pensioengelden 2015 wees de kortgedingrechter het beroep van de ACOP FNV op de onderhandelingsregels af. De een-op-een omzetting van het bovensectorale loonakkoord in de pensioenkamer werd niet ongeldig verklaard.73 4 ABNORMALISERING Een heel andere tendens is die van abnormalisering. Deze term bedoel ik niet pejoratief. Ik doel op een aantal initiatieven waarmee het bijzondere van het werken bij de overheid juist wordt benadrukt. Voor het dienen van de publieke zaak gelden nu eenmaal bijzondere eisen, zo is de gedachte. Te denken valt aan het benadrukken van het belang van de ambtseed, die hier en daar toch wat in onbruik was geraakt. Een ander belangrijk issue is integriteitsbeleid ten aanzien van medewerkers bij de overheid, waar ook meer aandacht voor is. Deze tendensen zijn zeker niet nieuw, maar opvallend is dat zij juist ook tijdens de behandeling van het normaliseringswetsvoorstel ook door de indieners ervan van harte worden onderschreven.74 Binnen het ministerie van BZK is een team actief dat het ‘ambtelijk vakmanschap’ moet helpen ontwikkelen.75 efficiencyslagen, privatiseringen en klantgerichtheidsinitiatieven valt op dat ook de laatste jaren Bij alle marktwerking, 71. Zie Uijlenbroek, J.J.M. (2015). Arbeidsverhoudingen aan de slag (oratie Leiden) (p. 24) Den Haag: CAOP. 72. Vzngr. Rb. Den Haag 10 april 2015, TAR 2015/121 (ECLI:NL:RBDHA:2015:4045). 73. Vzngr. Rb. Den Haag 1 oktober 2015, ECLI:NL:RBDHA:2015:11274. 74. Kamerstukken II 2010/11, 32550, nr. 3, p. 9. 75. Zie de blog http://www.deambtenaar.nl/2015/09/wat-is-ambtelijk-vakmanschap-een-verkenning/ en ’t Hart, P. (mei 2014). Ambtelijk vakmanschap 3.0, (Essay voor de Vereniging voor OverheidsManagement, Vereniging van Gemeentesecretarissen en stichting IKPOB). 230 STAAT VAN DE AMBTELIJKE DIENST 2015

233 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication