296

takenpakket dan ons Algemene Zaken. Andere landen, zoals Nederland, hebben coördinerende taken bij diverse ministeries belegd (onder andere bij AZ, Economische Zaken, Financiën en Binnenlandse Zaken). Zweden heeft vrijwel alle taken in agentschappen ondergebracht en daardoor heel kleine ministeries, Luxemburg belegt juist veel taken bij de ministeries zelf. Figuur 1: Administratieve modellen in Europa Development of Administrative Models 0% = traditional bureaucracy, 100% = post-bureaucracy 100 SE 80 UK 60 NL 40 20 BRON: C. Demmke, presentatie EIPA 10 februari 2012 0 1 2 3 4 5 Public administration tradition 6 MT IE SI FR AT DE BE LU CY EL IT ES EE DK FI CZ Angelo-Saxon Tradition Continental European Tradition SK LV PL LT HU BG RO Medierranean/South European Tradition Scandinavian Tradition Eastern European Tradition New Member States/South-Eastern Tradition Vaak worden de Europese landen gegroepeerd naar geografische ligging en politiek bestuurlijke traditie. De combinatie met ieders plek op het continuüm van traditionele bureaucratie tot postbureaucratie laat zien dat er weliswaar overeenkomsten zijn tussen groepen landen, maar dat tegelijkertijd ook geen eenduidig beeld ontstaat (zie figuur 1).102 Hoewel Nederland valt onder de 102. Demmke, C. Civil Services in the EU of 27. Presentatie EIPA, Maastricht, 10 februari 2012. 294 DE NEDERLANDSE AMBTE-NAAR IN VERGELIJKING TOT DE EU 28 Traditional bureaucracy - post-bureaucracy continuum

297 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication