32

Van de Cliëntenraad De Centrale Cliëntenraad is er voor u! Jong en oud…dat is dit keer het thema van dit Cardia magazine. Maar wat is jong en wat is oud? Leeftijdsgrenzen vervagen. In vroegere jaren keek je tegen je ouders op die 65 waren. Dat vond je dan oud. Maar dat is nu toch wel wat anders. We leven langer en gezonder (wellicht niet iedereen) maar duidelijk is dat de levensverwachting aanzienlijk is toegenomen in de laatste decennia. Goed om te zien dat jongeren zich ook om de “ouderen” bekommeren. Het uitwisselen van (levens) ervaringen is heel belangrijk: ouderen vertellen de jongeren over vroeger en hun levenswijsheden; anderzijds maken de ouderen dankzij de jongeren kennis met nieuwe technieken zoals smartphones en het internet. In een aantal van de Cardia locaties wonen jongeren tussen de bewoners en dat is mooi om te zien. Ze doen diverse soorten vrijwilligerswerk en zorgen ook voor de nodige reuring. Als Centrale Cliëntenraad houden we ons met zaken bezig die betrekking hebben op u als bewoners. We zijn ook betrokken bij de begrotingen en bij de financiële rapportages van Cardia zowel als geheel als per locatie. We letten er dan scherp op dat er voldoende middelen worden besteed aan u als bewoner. En dat er een goede balans is tussen de ondersteunende diensten op het hoofdkantoor en de uitvoerende medewerkers in de zorg. Cardia krijgt vanuit de Wet langdurige zorg een vaste bijdrage per bewoner op basis van de zorgindicatie. Daaruit wordt de zorg betaald, inclusief huisvesting, voeding en welzijn. De overheid wil bezuinigen op de vergoeding terwijl de zorgvraag steeds toeneemt. Daardoor moeten we steeds vaker balanceren tussen wat we willen en wat we kunnen. Ook als CCR moeten we rekening houden met wat een organisatie wel en niet kan, en dat betekent soms keuzes maken. Als voorbeeld noem ik hier de maaltijden en de restaurants van Cardia. De CCR is uiteraard betrokken geweest bij de plannen van Cardia om het horeca aanbod in de restaurants te wijzigen. Daar hebben we stevige gesprekken over gevoerd, met elkaar en met het bestuur van Cardia. We zijn tot een oplossing gekomen die misschien wat minder ruim is als je het vergelijkt met hoe het eerst was. Het is wennen en hier en daar moet er nog wat worden bijgeschaafd. Maar na een periode van uitproberen is er nu een regeling die, zo hopen we, naar ieders tevredenheid is. De lijst met zaken waar de CCR bij betrokken wordt, is best lang. Een paar voorbeelden wil ik even noemen: de nieuwe opzet voor het locatienieuws, stroomlijnen van de communicatie naar de cliënten, overleg met de Raad van Toezicht, aanpassing MDO overleg, diverse verbouwingszaken, opzetten cliëntenraad voor Hof van Kerstanje en extramurale cliënten (thuiszorg), informele zorg… Dat zijn een aantal van de zaken waar de CCR zich in het afgelopen jaar over gebogen heeft, en gesprekken over voerde met de bestuurder. 32 CARDIA MAGAZINE APRIL 2025

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication