(oud-)medewerker in het zonnetje Een kijkje in Coby’s waardevolle jaren bij Cardia “Neem de tijd om goed naar iemand te luisteren en heb geduld.” Dat is het belangrijkste advies dat Coby, na bijna 20 jaar werken bij Cardia, meegeeft. Nu ze met pensioen is, kijkt ze terug op een lange carrière waarin ze met liefde en aandacht voor anderen gewerkt heeft. We spraken haar over haar tijd bij Cardia, de hoogte- en dieptepunten én haar plannen voor de toekomst. Waar het allemaal begon In 2003 begon Coby als receptioniste bij De Thuishaven. “Dit was toen nog een zelfstandige woonzorglocatie die niet bij Cardia hoorde”, vertelt Coby. “Mensen huurden hier een woning en genoten van de activiteiten en extra’s die werden georganiseerd.” De functie van receptioniste was breed en afwisselend: “Ik belde met bewoners om hun maaltijden op te nemen, bood een helpende hand bij de organisatie van bijvoorbeeld kerstdiners en stond achter de receptie om iedereen te ontvangen.” Een fijne tijd Na enkele jaren maakte Coby de stap naar de rol van secretaresse van de directrice van Duinrust en De Thuishaven. Na het plotselinge overlijden van de directrice, werd ze secretaresse van de nieuwe directeur. “Het was een fijne tijd waarin ik veel leerde en mezelf verder kon ontwikkelen.” Daarna werd ze zorgmakelaar voor deze locatie, waarbij ze bewoners en hun families begeleidde bij de verhuizing. De fusie In 2008 kwam er een grote verandering: Duinrust en De Thuishaven fuseerden met Cardia. Dat was een heftige tijd voor Coby. “Mijn rol als secretaresse 30 CARDIA MAGAZINE DEC 2024 veranderde. Ik moest plots een nieuwe baan vinden. Gelukkig kreeg ik veel steun van Cor Sol van personeelszaken, die me hielp kijken naar wat er mogelijk was.” Uiteindelijk vond Coby haar draai als receptioniste bij locatie Onderwatershof, waar ze woonzorgconsulent Monique hielp met het opzetten van het, nu o zo bekende, Klantenbureau. Het Klantenbureau Het Klantenbureau groeide uit tot een plek waar bewoners, families en zorgprofessionals terecht en kunnen alle vragen rondom wonen en zorg. Hier heeft Coby de rest van haar tijd bij Cardia gewerkt in een gezellig team. Ondanks dat de fusie de wereld van Coby op zijn kop zette, kijkt ze terug op een hele mooie tijd. “Ik heb zoveel lieve collega’s gehad en ben nooit een dag met tegenzin naar mijn werk gegaan. Dat is toch bijzonder.” Het mooiste aan haar werk Het contact met mensen was wat Coby het mooiste vond aan haar werk. “Als iemand belde met een probleem, kon ik ze de weg wijzen. Mensen bellen met vragen naar het Klantenbureau, soms ten einde raad. Het geeft dan een fijn gevoel om ze te kunnen helpen, en aan het eind van het gesprek dankbaarheid te voelen.”
31 Online Touch Home