11

Maar dan kwam het wel voor dat iemand juist wakker werd van de deur of een geluid op de gang. Heel vervelend. Dankzij de app weten we op afstand of iemand veilig en rustig in bed ligt. We gaan pas polshoogte nemen als we in de app een seintje krijgen. Bijvoorbeeld als iemand opstaat. Wij weten of deze bewoner vaker valt. Dan gaan we direct even helpen.” Dit is een ander plusplunt van de app, vindt Ans. “In de oude situatie kon het voorkomen dat iemand uit bed kwam en viel terwijl wij vlak daarvoor nog gezien hadden dat de bewoner lekker in bed lag. De bewoner kon dan wel op de alarmknop drukken natuurlijk. Maar als hij of zij dat niet deed, vonden we de bewoner pas tijdens de volgende ronde. Heel naar. Nu krijgen we een seintje op de app en kunnen we meteen naar iemand toe. Wel zo prettig voor de bewoner.” Ans en haar collega’s in De Thuishaven zijn erg tevreden over de bedsensoren en de app. Uit onderzoek bij meerdere zorginstellingen blijkt dat de nachtrust van bewoners aanzienlijk verbetert en dat er minder valincidenten zijn. En dat zorgmedewerkers minder werkdruk ervaren. Ans: “Ons werk is behoorlijk veranderd door de bedsensoren. Natuurlijk is het nog steeds hard werken. Want we moeten wel steeds paraat staan om meldingen op te volgen. Maar het is enorm fijn dat we nu gericht aandacht kunnen geven aan die bewoners die het nodig hebben.” De bedsensoren blijven nog minimaal een jaar in gebruik in De Thuishaven. Verder onderzoekt Cardia of andere locaties ook baat kunnen hebben van deze technologie. Zo kunnen we steeds gerichter en slimmer gaan werken, en de juiste aandacht geven aan onze cliënten. 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication