Strategie en motto december 2020 december 2020 december 2020 Strategische speerpunten Samen het verschil maken Ambitienotitie 2020-2021
Cardia Isabellaland 150 2591 SL Den Haag www.cardia.nl communicatie@cardia.nl Cardia 2021
december 2020 Visie Hart voor zorg Gezegend ben je, Een boom aan stromen levend water Vruchten zul je dragen Blad dat niet vergeelt Het zal je goed gaan (Ps 1, 150 Psalmen vrij, Oosterhuis) Ieder mens zoekt naar zingeving, inspiratie en houvast in zijn/haar leven. Wij verlenen zorg vanuit onze visie dat ieder mens uniek is en gewaardeerd wordt. Dat doen wij vanuit het Planetree-zorgconcept, dat zich richt op betere zorg, een (financieel) gezonde organisatie met tevreden cliënten en medewerkers, en op een plezierige omgeving, die bijdraagt aan het welbevinden van onze cliënten. De boom symboliseert deze wens; hart voor zorg en christelijke waarden die als water via de wortels en stam van de boom alle nerven bereiken. In praktijk is dit zichtbaar als medewerkers cliënten persoon lijk kennen en hen ondersteunen bij hun zingevings- en levensvragen. Medewerkers kunnen dit het beste doen als zij optimaal gefaciliteerd zijn en mentaal en fysiek in balans zijn. Cardia wil dit Hart voor zorg laten kloppen in alle lagen van de organisatie, bij alle medewerkers en in alle teams. Dit doen we door de focus van de organisatie te leggen op het goed ondersteunen van de medewerker, zodat de relatie tussen medewerker en cliënt kan bloeien. Door de medewerker te ontzorgen en als organisatie duurzaam te ontwikkelen en te groeien, geven we aandacht aan onze cliënten en medewerkers. 3
december 2020 Missie Het waarom van Cardia Het ‘waarom’ gaat om wat wij als Cardia geloven en wat ons drijft, namelijk de zorg voor kwetsbare ouderen en chronisch zieken. De bezieling is wat ons ‘Hart voor zorg’ steeds weer voedt en het christelijk geloof inspireert daarin. We beseffen dat we deze zorg alleen kunnen bieden samen met de cliënt, zijn/haar familie en vrienden, vrijwilligers en partnerorganisaties. Een ieder die zich herkent in onze waarden is welkom. Cardia werkt als non-profit organisatie in een markt met veel concurrentie en is een risicodragende organisatie. Dit betekent dat ziel en zakelijkheid steeds meer met elkaar worden verbonden. 4
Bereikte resultaten - Merkbaar beter Groei van de organisatie (medewerkers) Blijvend financieel gezonde organisatie Groei integrale zorg en ondersteuning rond de cliënt Betere samenwerking met huisarts en apotheek Meer dagbestedingsmogelijkheden door groei ontmoetingscentra Zorg voor de zorgverlener Vastgoedvernieuwing en uitbreiding beleeftuinen Betere regionale samenwerking met netwerkpartners Toename ICT en technologische oplossingen 5
Interne ontwikkelingen Voldoende aantal gezonde, gemotiveerde en deskundige medewerkers door aandacht voor verlaging ziekteverzuim, voorkomen ongewenste uitstroom en arbeidsmarktkrapte Een mensgerichte, wendbare en ondernemende cultuur vraagt goed leiderschap Eigenaarschap van medewerkers vraagt goede facilitering en goed samenspel 6 Cardia kent een krachtige cultuur van bevlogenheid, ondernemerschap en resultaatgerichtheid Het uitbreiden, renoveren en toekomstbestendig maken van locaties zijn omvangrijke projecten
Externe ontwikkelingen Het effect van dubbele vergrijzing Afnemende betaalbaarheid van de zorg Toename van technologische oplossingen De stem van de cliënt wordt steeds sterker Krapte op de arbeidsmarkt zorgprofessionals, ruim aanbod overig Meer aandacht voor duurzaamheid en behoud van een leefbare wereld Toenemende kwaliteitseisen Corona en de gevolgen hiervan 7 Toename in de complexiteit van de zorg
We zijn op zoek naar balans in… • Hoe vernieuwen we de zorg waarbij we de dagelijkse aandacht voor onze cliënt niet verliezen? • Hoe zetten we meer technologie in waarbij we aandacht blijven houden voor de cliënt? • Hoe zorgen we voor vaste mensen in de teams terwijl er weinig nieuwe medewerkers beschikbaar zijn? • Hoe houden we de organisatie financieel gezond, ook in de toekomst? • Hoe houden we voldoende ruimte en tijd voor vernieuwing terwijl corona onze dagelijkse zorg is? • Hoe behouden we kleinschaligheid terwijl Cardia wil groeien? • Hoe varen we onze eigen koers tussen de grote (zorg)partijen in Haaglanden? • Hoe maken we onze christelijke identiteit expliciet terwijl onze omgeving meer seculier wordt? 8
Drie sleutels: De drie T’s We kiezen voor drie sleutels die toegang geven: … tot de balans voor resultaten nu en in de toekomst voor stabiliteit en vernieuwing … tot focus voor heldere prioriteiten in uitdagende omstandigheden … tot meerdere verbeteringen voor Samen het verschil maken met talentvolle medewerkers Tevreden cliënten nu en in de toekomst Technologie & innovatie Talent & aandacht 9
Samen het verschil maken Onze visie voor 2021-2022 Tevreden cliënten nu en in de toekomst Toekomst Wonen, Zorgen en Werken 10 Technologie & innovatie Talent & aandacht
Belofte naar de cliënt Tevreden cliënten nu en in de toekomst Samen het verschil maken Cardia: “We kennen de cliënt en hun naasten binnen een groeiende organisatie. Cardia ontwikkelt een nieuw woon-zorgconcept in Rijswijk Buiten voor de intensieve zorg thuis. Hierbij wordt ingezet op behoud van regie door de cliënt en community opbouw.” Cardia wil robuuste wijkverpleging leveren, ook in de toekomst. Hiervoor maken we heldere keuzes. We blijven investeren in ons brede netwerk van samenwerkingspartners. We investeren in de opbouw van Floriadehof en de wijkfunctie in Zoetermeer. “Ik wil samen met mijn mantelzorger beslissen waar ik woon en op welke manier. Wij zullen zelf aangeven wie en wat ik daarvoor nodig heb. Ik wil graag dat de medewerkers mij zien en weten wie ik ben.” De afgelopen jaren heeft Cardia zich stevig doorontwikkeld op pg-zorg. Nu willen we ook onze expertise op somatische problematiek door ontwikkelen. Dit verhoogt de aantrekkingskracht op goed geschoold personeel en hiermee dragen we zorg voor een zo continu mogelijk aanbod voor onze cliënten. De cliënt wil graag persoonlijke zorg, ook binnen het verpleeghuis - wij zetten in op eetbeleving en een gevarieerd aanbod aan activiteiten.’’ 11
Belofte naar de organisatie “Wij willen een organisatie die meedenkt en meebeweegt om slimme oplossingen te vinden om ook in de toekomst maatschappelijke meerwaarde te blijven bieden. Dit vergroot de vrijheid van onze cliënten en ondersteunt collega’s in hun werk.” Technologie & innovatie Cardia: “Cardia is een vernieuwende en innovatieve organisatie, dit is steeds meer verweven in ons DNA. We willen dat Cardia blijvend leert en verbetert. Technologie en innovatie wordt in toenemende mate een fundamenteel onderdeel van ons zorg- en bedrijfsvoeringsproces. De technologie en innovatie moet zo succesvol zijn dat we het echt kunnen gebruiken. We willen technologie aantrekkelijk en menselijk maken in de thuisomgeving. Wij gaan onze collega’s en cliënten helpen om vertrouwd te raken met innovaties. Dit ten voordele van de cliënt want de cliënt krijgt meer regie en autonomie, maar ook de medewerker onder vindt voordeel door verbeterde werkprocessen. Zowel de cliënt als de medewerker moet lol hebben van de ondersteuning die de technologie biedt! Zorg en bedrijfsvoering zijn verbeterd door toepassing van procesinnovatie. 12
Belofte naar de medewerker Samen het verschil maken Cardia: “We zien jouw wens om van betekenis te zijn met jouw unieke talent. Dit talent kun je pas echt inzetten in een gezond en vitaal team, dit is een team waar goed wordt samengewerkt, waar aandacht is voor elkaar, goed gecommuniceerd wordt en met voldoende vaste collega’s wordt gewerkt. Onze leidinggevenden willen bouwen aan dit ideaal vanuit motiverend leiderschap met ruimte en vertrouwen voor medewerkers en vrijwilligers. Nieuwe medewerkers krijgen een warm welkom en we investeren in een langdurige samenwerking. Het werk in de ouderenzorg is interessant en uitdagend. Hierdoor kunnen we ons succesvolle zij-instroom-programma uitbreiden. We dagen onze zij-instromers, leerlingen, vrijwilligers én medewerkers uit om hun talent uit eerdere beroepservaring in te zetten.” “Wat zie ik graag een blije cliënt en blije familie. Ik vind het fijn dat mijn talenten benut worden. Ik werk in een energiek team en we werken goed samen binnen de organisatie. Mijn werk kan vast nog handiger ingericht worden.” 13 Talent & aandacht
Risico’s van strategische doelen Risico’s en maatregelen: Dagelijkse problematiek (corona, personeelstekorten) verdringt de vernieuwingsagenda Tevreden cliënten nu en in de toekomst • Projectmatige aanpak bij vernieuwing/verbetering • Inzet extra menskracht bij implementatie • Leren en creatief innoveren bij knelpunten Verminderde ondersteuning op kwaliteit primair proces door focus op groei en vernieuwing in organisatie Technologie & innovatie • Goede interne samenwerking • Krachtig talentmanagement • Adequate organisatie inrichting Talent & aandacht Langzame adoptie technologie • Selectie van gebruiksvriendelijke en bewezen technologie. • Ondersteuning bieden aan gebruikers Onzekerheid overheidsbeleid en financiering na 2021 • Investeren in snelle ontwikkeling doelmatigheid met behoud van kwaliteit. 14
Organiseer principes Ruimte om te vernieuwen, tegelijk met het robuust houden van de organisatie door: A Blijvend inzetten op het kwaliteitskader verpleeghuiszorg & kwaliteits kader wijkverpleging B Inzet op aparte vernieuwings(project)structuur binnen Cardia (op basis van talent, expertise en affiniteit) C Prioritering in uitvoering van de strategie, gebaseerd op de draagkracht van de organisatie D Intensief programma voor leiderschaps- en teamontwikkeling E Technologische vernieuwing in samenwerking met partners in de regio 15
Van willen naar doen Wat Waar beschreven Ambities Doelen gerelateerd aan Kwaliteitskader Fasering en doelen voor 2021 Doelstellingen en acties per organisatie onderdeel 16 • Ambitie plan 2021-2022 ‘Samen het Verschil Maken’ • Kwaliteitsplan verpleeghuiszorg en wijkverpleging • Jaarplan 2021 • Locatie en thuiszorgjaarplan en jaarplan staf
Samen het verschil maken Toekomst Wonen, Zorgen en Werken 17
Samen het verschil maken 2021 - 2022 18
Bekijk ook onze animatie over Samen het verschil maken. Scan de QR code of bezoek onze website: www.cardia.nl/samenhetverschilmaken Wil je reageren of heb je een vraag over Samen het verschil maken? Stuur dan een e-mail naar communicatie@cardia.nl.
1 Online Touch