10

OOK DE OVERLAST VEROORZAAKT DOOR HET GELUID EN DE SLIJTAGE VAN HET WEGDEK VAN DE NOORDERRING AANGEPAKT TE WORDEN. Mobiliteit en leefbaar verkeer Tielt wordt nog geconfronteerd met zwaar doorgaand verkeer in het centrum. Het zwaar doorgaand verkeer moet uit het centrum van onze stad worden geweerd. De realisatie van de zuidoostelijke tangent van de Zuiderring die in 2009 werd gerealiseerd was hierbij een eerste stap. Alles dient in het werk gesteld te worden om zo snel mogelijk de zuidwestelijke tangent, het laatste stukje van de ring rond Tielt, gerealiseerd te krijgen. De bouw van de zuidwestelijke tangent is dus zowel voor de ontsluiting van Tielt als voor de verkeersveiligheid in het centrum van de stad heel belangrijk. Met de zuidwestelijke tangent kan het lokaal bedrijventerrein Huffesele en enkele honderden wooneenheden beter ontsloten worden, kan het zwaar verkeer uit het centrum geweerd worden en kan het mobiliteitsplan verder uitgevoerd worden. Het Vlaams Gewest stelt als bijkomende voorwaarde voor de aanleg van de zuidwestelijke tangent, dat de gewestwegen van de huidige doortocht door Tielt (Deken Darraslaan, Sint‐Michiel‐ en Stationsstraat, …) door de stad worden overgenomen. Zo kan Tielt werk maken van de herinrichting van de centrumstraten zodat de verkeersleefbaarheid en –veiligheid en de bereikbaarheid in het centrum en de schoolomgevingen verbeterd wordt. In afwachting hiervan dienen tijdelijke maatregelen genomen te worden om het niet‐bestemmingsvrachtverkeer uit het centrum te houden. CD&V vindt het heel belangrijk om het fietsverkeer te stimuleren en om de “zwakke” of “zachte” weggebruikers te beschermen. Hiertoe namen de CD&Vmandatarissen reeds maatregelen zoals de invoering van het beperkt eenrichtingsverkeer (fietsers in beide richtingen door eenrichtingsverkeer) en een zone 30 in het centrum en in de schoolomgevingen. De invoering van de zone 30 dient na drie jaar grondig te worden geëvalueerd. CD&V pleit voor goede en veilig uitgeruste fietspaden. Er dient op dat vlak prioriteit te worden gegeven aan de realisatie van vrijliggende fietspaden langs de Deinsesteenweg en veilige fietsverbindingen met de deelgemeenten. Ook 10

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication