35

{Alle Leuvenaars inbegrepen} 3.3 CD&V wil inzetten in een versterkte ontsluiting van Leuven voor onze bezoekers en een optimalisering van de verkeersstromen en de verkeersdoorstroming op maat van de buurt (zowel in de binnenstad als in de deelgemeenten). Streefdoel: 0 (nul) gelede bussen die door het stadscentrum rijden. Streefdoel: Het scherpst ervaren probleem inzake verkeer zoals blijkt uit de politie-enquête, is het item “bussen of vrachtwagens die rakelings voorbij fietsers reiken” met een gemiddelde 5.37 op 7. Tegen 2018 willen we dat dit met minstens 0.5 punten daalt. 3.3.1 Leuven is een belangrijk verkeersknooppunt in Vlaanderen: we hebben het derde grootste treinstation in Vlaanderen met 28.000 reizigers per dag, dagelijks rijden er 1200 bussen door het centrum en worden er 68.000 voertuigen in elke richting geteld aan het knooppunt van de E40 en de E314. Ook de secundaire gewestwegen ontsnappen niet aan de files. Als stad zullen we een stiefmoederlijke behandeling door de centrale overheden (wegens de nabijheid van Brussel) niet tolereren en actief lobbyen voor een rechtvaardige behandeling en een voldoende mobiliteitsinfrastructuur om al deze verkeersstromen op een comfortabele manier te laten verlopen. o Van de NMBS verwachten we  een hogere frequentie van treinen, minstens tijdens de spits, en een betere spreiding om overvolle perrons te vermijden;  een betere timing van doorrijdende (hogesnelheids)treinen zodat dit niet langer gebeurt langs een perron vol wachtende reizigers;  een internationale treinverbinding naar Aken en Keulen;  een vlotte treinverbinding naar Antwerpen. o Van De Lijn verwachten we  een herinrichting van het busnetwerk om ervoor te zorgen dat het intensieve busverkeer binnen de ring vermindert en dat een aantal bussen alternatieve routes krijgen bijvoorbeeld over de ring;  een transitie naar een systeem van kleinere, stillere en schonere bussen in de binnenstad terwijl de buslijnen voor langere afstanden de binnenstad ontzien;  het weren van de gelede bussen in de binnenstad. o Van Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaanderen) verwachten we:  Een duidelijk streefbeeld voor de ring rond Leuven met een experiment rond “alles groen” voor fietser op de zwarte kruispunten. Ondergrondse kruisingen voor gemotoriseerd verkeer worden onderzocht, alleszins worden voetgangers noch fietsers onder de grond gestopt.  Een betere afstemming van de verkeerslichten op de kruispunten van de gewestwegen.  De aanleg van spitsstroken op de autostrade tussen Sterrebeek en Holsbeek.  De afwerking van het project Leuven-Noord met o.a. het Vuntcomplex.  De afwerking van de gewijzigde ontsluiting van Gasthuisberg. CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 34

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication