54

{Alle Leuvenaars inbegrepen} 3.4 Leuven moet veel sterker op de toeristische kaart gezet worden: de beste promotiecampagne is dat alle Leuvenaars fier (kunnen) zijn op de stad. Meer dan bezienswaardigheden moet er ingezet worden op wat er te doen en te beleven valt binnen de setting van onze bezienswaardigheden. Streefdoel: Het aandeel inwoners die fier zijn op hun stad stijgt tegen 2018 van 76,2% in 2011 tot minstens 81,2%, d.i. het niveau van 2008. Binnen deze groep moet het aandeel mensen die aangeven “helemaal eens” te zijn (i.p.v. “eerder eens”) met de stelling “Ik ben echt fier op mijn stad” moet significant stijgen. Streefdoel: De jaarlijkse gemiddelde stijging van het aantal overnachtingen en het aantal aankomsten tussen 2012 en 2018 is minstens het gemiddelde van de kunststeden (Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Leuven en Mechelen). 3.4.1 Het stadhuis moet nog meer dan vandaag gepromoot worden als hét huis van Leuven. Het stadhuis moet het ganse jaar door het kloppend hart vormen van wie een gezellige dag in de stad of omgeving wil doorbrengen. o Naast ons schitterende museum M hebben we geen volledig stadsmuseum nodig zoals het STAM in Gent, maar het stadhuis kan een schitterend alternatief vormen als laagdrempelig museum van Leuven waarbij meteen enige toeristische info kan meegeven worden. o Daarnaast moet het uitgebouwd worden als startplaats voor een bezoek aan de stad en omgeving. 3.4.2 Een aantal must sees moeten verder uitgebouwd en actief gepromoot worden: o De schatkamer van Sint-Pieter heeft topstukken van wereldniveau zoals “Het Laatste Avondmaal” van Dirk Bouts en de “Edelherentriptiek” naar Rogier Vanderweyden. Dit moet de nodige luister krijgen. o In de kelderruimte van de Sint-Pieterskerk wordt een lapidarium over de stenen waarmee de kerk en het stadhuis zijn gebouwd, ingericht. o Buiten de ring moet bijv. de Abdij van Park uitgroeien tot een troef. o De binneninfrastructuur en meubilair van het anatomisch theater moet heropgebouwd worden en als publiekstrekker opengesteld worden. o Indien het Damiaanmuseum in Tremelo moet verdwijnen, is Leuven kandidaat om het museum in de stad onder te brengen. o Ons religieus en historisch patrimonium moet toeristisch verder als troef uitgespeeld worden door de kerken nog meer open te stellen, deel te nemen aan Open Kerkendag,… o … 3.4.3 Leuven moet zich profileren als kennis- en innoverende stad. De KULeuven is op dat vlak imagobepalend. De universitaire collecties en colleges moeten ontsloten worden zodat de toerist ondergedompeld wordt in de sfeer van kennis en innovatie. CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 53

55 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication