4.5 Bezoekers aantrekken - promotie van De Panne & Adinkerke We moeten met ons merk De Panne & Adinkerke actief op de markt gaan staan. Een uitgekiende marketingstudie dient ons wijsheid te brengen over hoe we onze promotiemiddelen het best kunnen inzetten. We hebben in eigen huis voldoende wijsheid om deze studie te maken. Een belangrijke poot van de promotie van ons toeristisch aanbod is de deelname aan beurzen. Door de herhaaldelijke aanwezigheid op algemene of gediversifieerde beurzen kunnen we aantonen wat De Panne & Adinkerke te bieden heeft. De Dienst van Toerisme moet een samenwerking ontwikkelen met een aantal hotels of toeristische partners binnen onze gemeentegrenzen. Immers, heel wat hotels nemen momenteel elk apart deel aan beurzen in binnen- en buitenland, terwijl het beter zou zijn de krachten te bundelen en in een gezamenlijk initiatief te stappen. De Dienst van Toerisme dient deze taak op zich te nemen. Op vandaag wordt een groot stuk van het promotiebudget besteed aan publicaties in de regionale of nationale pers. In de regionale pers wordt vooral aandacht gegeven aan de aankomende evenementen, terwijl in de nationale pers eerder aandacht wordt gegeven aan de algemene troeven van onze gemeente. Deze publicaties kosten de Dienst van Toerisme veel geld, maar hebben zeker hun nut. In de toekomst moet er echter beter worden nagedacht op welke manier we maximaal profijt halen uit deze publicaties. Zo moet er jaarlijks worden gefocust op een welbepaalde regio. Het ene jaar richten we ons specifiek op bijvoorbeeld Luxemburg, terwijl het jaar nadien een Nederlandse regio kan worden bewerkt. De Dienst van Toerisme dient nauwer samen te werken met bestaande externe organisaties die nu reeds volk naar De Panne & Adinkerke trekken. Zij dienen maximaal worden ondersteund en de Dienst van Toerisme moet profiteren van deze organisaties om De Panne & Adinkerke bij de deelnemers te profileren. Een eerste stap hierin is het ontwikkelen van een nieuw concept “Company Days”, waarbij de Dienst van Toerisme voorziet in een aantal faciliteiten (bvb een tentendorp), terwijl een extern evenementenbureau grotere bedrijven of instanties kan aantrekken om hun personeelsfeest in De Panne & Adinkerke te laten doorgaan. Wie zelf op reis of weekend trekt, schuimt in eerste plaats het internet af. Daarom moet de Dienst van Toerisme volop de digitale kaart trekken. De nieuwe site dient zeer overzichtelijk te zijn en bezoekers in enkele klikken een duidelijk beeld te geven wat De Panne & Adinkerke te bieden heeft. De smartphones zullen binnen enkele jaren gemeengoed worden – voor zover dit nu reeds niet zover is. 3G en 4G zullen straks standaard bij elk abonnement behoren, waardoor mobiel surfen de meest gebruikte tool zal zijn om dagelijkse info over het toeristische aanbod te raadplegen. De bestaande sociale media dienen te worden toegepast om op snelle en leuke manier met bevolking en bezoekers te communiceren. programma CD&V PLUS - pagina 10
11 Online Touch Home