17

Bij de aanleg van nieuwe speelpleintjes of ontmoetingsplaatsen moet steeds de veilige bereikbaarheid ervan worden gepland. Het aanleggen van betere voetpaden is een werkpunt, het onderhouden van de bestaande voetpaden is een absolute vereiste. Binnen de gemeente zijn tal van voorbeelden waar het voetpad in slechte staat is. Prioriteit dient te worden gegeven aan functionele wandelpaden, boven de recreatieve. CD&V PLUS stelt voor om een centraal meldpunt in te stellen om van hieruit de kleine mankementen aan het voetpadennet op te volgen en te herstellen. Dit kan met eigen gemeentepersoneel maar kan evengoed aanbesteed worden aan de privésector indien dit de herstellingstermijn kan inkorten. Een maximale herstellingstermijn moet duidelijk gecommuniceerd worden. 5.3 “de nette straat”, onze wegen CD&V Plus wil een duidelijke planning opmaken om jaar per jaar vast te leggen welke straten moeten aangepakt worden. In het begin van de legislatuur wordt de planning realistisch opgemaakt voor de volgende 6 jaar, waarop de administratie de nodige voorbereidingen kan opstarten. De bevolking en handelaars weten wanneer zij werken in de buurt mag verwachten en kan zich er op voorbereiden. Daarbij moet duidelijk zijn of het nu gaat om uitgebreide wegeniswerken met heraanleg van nutsleidingen en rioleringen of enkel wegeniswerken. Hiertoe is een nauw overleg benodigd met alle betrokken instanties. De renovatie van een wegdek of trottoir moet steeds in een breder kader worden gezien. Louter het vervangen van voetpaden of de rijweg heeft weinig zin als hiermee de inrichting van de straat niet in zijn geheel wordt bekeken. Het heraanleggen van een te smal of oncomfortabel voetpad is stupide. Van elke renovatie moeten we profiteren om de gehele omgeving op te fleuren. Dat hoeven daarom niet altijd grote projecten te zijn, door het plaatsen van een kunstwerk en andere accenten kan de leefbaarheid van de straat snel verhogen. Doordat de gemeente haar verantwoordelijkheid opneemt betreffende het openbaar domein, kan worden gesteld dat ook de bewoners zelve sneller geneigd zullen zijn hun woningen op te knappen; al is het maar door de mooie inrichting van een voortuin of een likje verf voor de façade. In nauw overleg met de plaatselijke bewoning dient te worden bepaald op welke manier een te renoveren straat zal worden aangepakt: autoluw, verkeersvrij, de rijrichting, parkeren … Het is uiteindelijk de gemeente die beslist, maar inbreng van de lokale bewoning is steeds van goud waard. Met de administratie van Minister Crevits zal worden onderhandeld over de heraanleg van de Veurnestraat met een veiligere inrichting ter hoogte van De Jutter en de inkom van De Panne ter hoogte van de voetbalterreinen. Aan de kruising Veurnestraat programma CD&V PLUS - pagina 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication