21

• De participatie van de gemeente in private bouwwerken binnen het commerciële centrum – waarbij de gemeente één of twee ondergrondse verdiepingen inricht als openbare parking – kan, maar dient te worden getoetst aan de kostprijs van dergelijke constructies, gezien hierbij over het algemeen de promotor financieel baat heeft. Voornamelijk de HORECA in Zeelaan – Nieuwpoortlaan en Duinkerkelaan dient hier baat bij te hebben; • Tot op vandaag werd onder de Zeedijk enkel gepland om garages te bouwen. CD&V PLUS wenst dat wordt bestudeerd of een openbare parkeerplaats geen betere optie is. Deze optie is wellicht de meest rendabele (of de minst onrendabele), gezien hier in eigen grond kan worden gebouwd. De gemeente dient promotoren zwaarder te belasten indien zij geen of onvoldoende garages bouwen onder of bij hun complex. Momenteel bedraagt deze belasting per ontbrekende garage 1860 euro, terwijl dat in Nieuwpoort maar liefst 10 000 euro bedraagt. Men doet in De Panne & Adinkerke momenteel een koopje, dus. Op een aantal plaatsen binnen de gemeente is er ruimte voor tijdelijke parkings op topdagen. Hiervoor dient te worden onderhandeld met externe partners. Speelplaatsen van scholen kunnen overwogen worden, voor de desbetreffende oudercomités kunnen hier mooie centen te rapen liggen. De Dynastielaan kan worden hertekend waardoor het de grootste randparking kan worden. Kleine aanpassingen van de infrastructuur kunnen tientallen bijkomende plaatsen opleveren. De Park and Ride te Adinkerke wordt momenteel niet gebruikt. Er dienen duidelijke keuzes te worden gemaakt betreffende deze parking, uiteindelijk eigendom van de gemeenschap. Ofwel wordt de parking behouden en wordt hij gepromoot zoals het hoort (mét gratis tram tot in De Panne bij het parkeerbiljet), ofwel wordt het concept opgegeven en wordt een nieuwe bestemming aan de gronden gegeven. Bewonersparkeren moet kunnen volgens CD&V PLUS. In bepaalde wijken en straten dient absoluut voorrang te worden gegeven aan de eigen bevolking, die niet overal het slachtoffer mag zijn van de parkeerdrukte tijdens de zomermaanden of topweekends. Een concreet voorstel terzake betreft de Pannelaan, waar Plopsalandbezoekers momenteel weglopen met de beschikbare parkeerplaatsen. programma CD&V PLUS - pagina 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication