25

diensten van het OCMW te centraliseren met de diensten binnen het gemeentehuis. Hiertoe dient een aanbouw aan het huidige gemeentehuis te worden onderzocht. Klanten van de diverse gemeentelijke loketten, dienen op een positieve manier te worden benaderd. Geen vraag is te dom, er dient op een constructieve manier te worden gezocht naar oplossingen voor moeilijke situaties. Of het nu een bouwvergunning is of een kopie van de geboorteakte, de burger moet tevreden het loket kunnen verlaten. Een gemotiveerd personeel is hiervoor onontbeerlijk. Aan de politiek om het personeel te motiveren. Burgers met klachten moeten terechtkunnen bij een ombudsdienst of klachtenloket waar op transparante wijze het verhaal kan worden gedaan. Behandelde klachten dienen te worden teruggekoppeld. Wat betreft de technische dienst moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden wat wel en wat niet tot het takenpakket van de dienst behoort. Hiervoor zal in het begin van de legislatuur een overleg georganiseerd worden tussen politiek, administratie en technische hoofden. De politiek verantwoordelijken nemen de beslissingen en overleggen over de praktische uitvoering ervan met de administratie en de diensthoofden. Zij staan in voor de uitvoering op het terrein. De “verrommeling” van bevoegdheden moet in samenspraak met de technische dienst bekeken en verbeterd worden. Takenpakketten moeten duidelijk omschreven worden met bindende afspraken rond realisatie. Van ieder werk moet een duidelijke financiële analyse gemaakt worden zodat duidelijk wordt of we in het vervolg werken beter zelf uitvoeren of beter uitbesteden. Rechtlijnige beslissingen hoe het moet, zijn essentieel. De politiek plant en zegt wat er moet gebeuren, de technische dienst voert uit. Een “vlinderploeg” binnen de technische dienst moet binnen een vooraf overeengekomen termijn klusjes en mankementen aan het openbaar domein oplossen. Via het meld- en opvolgingssysteem binnen de administratie wordt de bevolking op de hoogte gesteld wanneer de herstelling wordt uitgevoerd. Er wordt gestreefd naar een herstelling binnen een redelijke periode en voorzien daarvoor de nodige mankracht. Dit kan door eigen diensten worden uitgevoerd of eventueel via onderhoudscontracten met de privésector. De groendienst willen we hervormen via zone-indeling waarbij elke ploeg verantwoordelijk is voor een bepaalde zone. Gezien de beplantingsdienst zeer arbeidsintensief is en De Panne & Adinkerke zich wil blijven profileren als “bloemengemeente” moeten we op zoek naar minder arbeidsintensieve soorten en aanleg. Een draaiboek moet hiervoor de leidraad vormen. De soortenbeplanting gebeurt in functie van het onderhoud. programma CD&V PLUS - pagina 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication