28

- De gemeente ontwikkelt en behoudt de gronden maar geeft aan kandidaatbouwers een cijns van 99 jaar om een huis te bouwen ( formule zonder aankoop van grond voor de kandidaat-bouwer). Bij verkoop kan eventueel een verdeelsleutel gehanteerd worden zodat de meerwaarde deels voor de gemeente en deels voor de bewoner is. - De gemeente moet een onderzoek starten om een eigen woonregie op te richten die de ontwikkeling van de verloederde of minder mooie wijken als prioriteit heeft. Eventueel moeten kunnen overgegaan worden tot onteigening indien dat juridisch kan. - De gemeente kan via een eigen woonregie met het OCMW haar eigen huizenbestand eventueel verkopen. Voorkeur wordt gegeven om de bewoners zelf te laten kopen aan betaalbare prijzen. De verworven gelden zouden terug in het woonpatrimonium moeten geïnvesteerd worden. - Ook het Provinciale Woonfonds om in samenwerking met OCMW of bouwmaatschappij sociale koopwoningen te bouwen biedt kansen. - De gemeente moet energie steken in de aanpak van leegstand in de winkelwandelstraten en de eigenaars verplichten deze leegstand af te bouwen. Dit kan bv. via het RSVK die nadat de woongelegenheden in orde zijn gezet, huurt aan de eigenaar en de woongelegenheden dan verder onderhoudt en doorverhuurt aan potentiële huurders tegen een voor hen betaalbare prijs. - Door de gemeente wordt een studieopdracht gegeven die ons woonpatrimonium op basis van het voorgaande onderzoekt en met haalbare, betaalbare voorstellen naar de gemeente komt. De volledige gemeente wordt in kaart gebracht en voorstellen worden geformuleerd wat er waar zou kunnen afgebroken, gerenoveerd, vernieuwd of onteigend worden.. - De gemeente zet dus volledig in op een zgn. “inbreidingsbeleid”: strijd tegen leegstand en verkrotting, optimaal gebruik van bestaand woningenbestand via renovatie en herbouw, stimuleringsbeleid om onbebouwde percelen op de markt te brengen, aandacht voor kleiner woongelegenheden en voor het samenleven van meerdere generaties (zorgwonen of kangoeroewonen). De belasting op leegstaande panden dient te worden hervormd. Momenteel heeft deze belasting weinig of geen effect, gezien in het straatbeeld nog te veel panden jarenlang blijven leegstaan. Een duidelijk register van de leegstaande panden dient te worden opgemaakt en opgevolgd en mag zich niet enkel richten op de uiterlijke staat van de woning. Dit is een belasting die uiteindelijk ruimschoots de kostprijs van bijkomend personeel compenseert én uiteraard het straatbeeld verbetert. In sommige wijken binnen de gemeente dient men durven pleiten voor het verbod op samenvoegen van percelen. In de wijk d’Achte is hiertoe reeds aanzet gegeven, doch de uitvoering blijft op zich wachten. Door het samenvoegen van percelen wordt er meer gespeculeerd en verkleint het aanbod van eengezinswoningen voor onze eigen bevolking. programma CD&V PLUS - pagina 28

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication