staan en begrijpen deze slimme luidsprekers nog wat je zegt. Ook al staat er muziek op in de kamer. Dit is een essentiële kwaliteit, want uit onderzoek blijkt dat mensen de luidsprekers het meest gebruiken om muziek aan- of uit te zetten. Met andere woorden, de luidspreker moet ondanks de muziek, het geluid van de televisie of andere afl eidende geluiden verstaan dat jij wilt dat een nummer op pauze wordt gezet. De snelheid waarmee ze je verstaan en begrijpen is heel indrukwekkend, maar soms ook een beetje frustrerend. Je moet stemopdrachten namelijk altijd beginnen met ‘Alexa’ of ‘Ok Google’, maar je kunt daarna wel gelijk vragen ‘wat is het weer in Zaltbommel?’. Binnen twee seconden is je vraag in de cloud verwerkt en krijg je antwoord. Dit wordt aan de hand van kunstmatige intelligentie gedaan, maar hoe slim deze ook is, soms kan hij ook heel beperkt zijn in het begrijpen van je vraag. Zo verstaat Google Home bijvoorbeeld wel ‘laat de beste kookvideo’s op YouTube zien’, maar struikelt over de vraag: ‘laat op YouTube de beste kookvideo’s zien’. Het is in het begin even wennen, maar zodra je weet hoe ermee om te gaan, kan een kind de was doen. Lost in Translation Hoe slim ze ook zijn, meertalig zijn ze nog niet. De huidige Smart Home Speakers verstaan en spreken op dit moment nog geen Nederlands, maar alleen Engels en dan met name Amerikaans Engels. Net als wij mensen heeft het luisterend oor van de Smart Home Speaker ook moeite met bepaalde accenten. De belofte van de achterliggende kunstmatige intelligentie is echter dat deze continu leert en met de tijd steeds slimmer wordt en ook andere talen zal verstaan. Één ding is vrij zeker, Smart Home speakers zijn here-to-stay. Dit in tegenstelling tot vele andere hypes die achteraf niet het beloofde succes bleken te zijn. Bijvoorbeeld 3Dtelevisies en slimme horloges. Het succes van Amazon’s Echo en de Google Home toont nu al aan dat het slechts een kwestie van tijd is voordat Smart Home luidsprekers in vrijwel iedere woonkamer staan. Volgens een onderzoek van Global Market Insights, Inc zal tot 2024 meer dan 100 miljoen Smart Home luidsprekers verscheept worden die tezamen goed zijn voor bijna 12 miljard euro. 22- CONTINEW
25 Online Touch Home