35

HOE VOORKOMT DE COST ENGINEER KOSTENOVERSCHRIJDINGEN? helikopters). Als er gecorrigeerd wordt voor scopewijzigingen en indexatie, dan is de kostenoverschrijding van de HSL-Zuid niet 115% maar 35% waarvan een deel nog veroorzaakt werd door marktomstandigheden en ontwerpwijzigingen in de originele scope [12]. Vergelijkbare correcties op de kostenoverschrijdingen gelden voor een aantal van de eerdergenoemde projecten. Tabel 1 geeft een overzicht van de ontwikkeling van het budget van het project logistiek ondersteuningsschip van Defensie van 2005 tot en met 2012 [13]. Hieruit wordt ook duidelijk hoe de verhoging van het oorspronkelijke budget uit 2005 verklaard kan worden. Het budget in 2012 is met € 143 miljoen toegenomen ten opzichte van 2005, ofwel met 54%. Alle verhogingen zijn te verklaren: ruim € 85 miljoen (+/- 60%) is het gevolg is van prijsindexatie, ruim € 45 miljoen (+/- 32%) het gevolg van een scopewijziging (groter ontwerp, afbouw in Nederland, medische voorzieningen en extra staal) en € 12 miljoen (+/- 8%) is het gevolg van marktontwikkelingen in de scheepsbouw. Uiteindelijk is het project in 2015 gerealiseerd voor in totaal € 409,3 miljoen [14]. De extra verhoging van € 1,4 miljoen is het gevolg van een prijsindexatie. Dus misschien hebben desbetreffende Cost Engineers niet eens zo slecht geraamd. Deze nuance gaat natuurlijk verloren wanneer hierover wordt gecommuniceerd in de media. Het is echter wel te makkelijk om te zeggen dat kostenoverschrijding van grote projecten aan de rest van de wereld ligt, en niet aan de Cost Engineers. Bij ons is er ook genoeg ruimte voor verbetering. Allereerst zouden we eerder en duidelijker aan de opdrachtgever en andere stakeholders moeten aangeven wat de gevolgen van elke wijziging in scope zijn voor de kosten. Op deze manier wordt bij de stakeholders duidelijk welke wijzigingen zich voorgedaan hebben en waarom de kosten anders worden dan oorspronkelijk gepland. De kostenoverschrijding kan verder worden onderbouwd door gebruik te maken van Value Engineering. Met Value Engineering worden de functionele eisen aan een project, de mate waarin het ontwerp voldoet aan deze functionele eisen en de kosten van de functievervullers inzichtelijk gemaakt. Met het toepassen van Value Engineering wordt niet alleen duidelijk wat de reden is voor kostenoverschrijding, maar ook welke waarde deze kostenoverschrijding heeft toegevoegd aan het project. Daarnaast zouden we kritischer moeten zijn op de ramingen die we afgeven. Als er nog veel onzekerheid in een project zit, dan moet dit in de risicoreservering worden gereflecteerd. De risicoreservering zou dan met name in het begin van het project in veel gevallen aanzienlijk omhoog moeten gaan. Referenties [1] L.A. Veditz, 1993, The Channel Tunnel, A Case Study [2] P. Murray, 2004, The saga of Sydney Opera House [3] https://nos.nl/artikel/2178469-betuwelijn-10-jaar-doorslaand-succes-of-eeuwige-belofte.html [4] M. De Pater, G. Van De Meulen, I. Laane, S. Bleker, 2020, HSL-Zuid Eindevaluatie [5] nos.nl/nieuwsuur/artikel/2242399-eerste-ritje-in-de-noordzuidlijn-mag-wat-kosten-maar-dan-hebben-we-ook-wat.html [6] www.cob.nl/over-ondergronds-bouwen/voorbeeldprojecten/den-haag-tramtunnel/ [7] GAO-20-339 Joint Strike Fighter, United States Government Accountability Committees [8] Vaststelling begroting Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2012, lijst van vragen en antwoorden nr. 77, 4 april 2012 [9] Vizier op de vervanging van de onderzeeboten, Algemene Rekenkamer, 12 oktober 2020 [10] Vaststelling begroting Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2012, lijst van vragen en antwoorden nr. 77, 4 april 2012. [11] www.binnenlandsbestuur.nl/ingez_schijnindexering [12] M. De Pater, G. Van De Meulen, I. Laane, S. Bleker, 2020, HSL-Zuid Eindevaluatie [13] Vaststelling begroting Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2012, lijst van vragen en antwoorden nr. 77, 4 april 2012 [14] Materieelprojectenoverzicht (MPO) 2014 00:35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication