37

LUMN N COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN is serious gaming een manier om risico s en onzekerheden te managen? , Auteur: Mark Kok, werkzaam bij K&R bv. O p een avond komt Diana, directeur van een marketingbureau, zuchtend thuis. Haar bedrijf is de afgelopen jaren erg succesvol geweest en het aantal medewerkers is sterk gegroeid. Niets om over te zuchten zou je denken. Maar als gevolg van deze groei en het aanhouden van de COVID-19 maatregelen, kan niet iedereen meer tegelijk op kantoor zijn. Mede door de sterke groei vindt Diana het echter wel belangrijk om de bedrijfscultuur te waarborgen en de creatieve processen te faciliteren. En dat laatste gaat nou eenmaal niet zo makkelijk via Teams, Zoom etc. Nieuwbouw had Diana al eerder overwogen, maar daar ziet zij als een berg tegenop. Bij haar vorige nieuwbouw had zij zich namelijk verbaasd over haar persoonlijke positie in dat gehele proces. De meeste ontwerpkeuzes werden namelijk door de ‘professionals’ gemaakt en als zij dan al een keer betrokken werd, dan kreeg ze een technische tekening voorgeschoteld met een aantal ingewikkelde technische notities. Of zij maar even wilde aangeven waar zij welke voorzieningen wilde hebben, welke gebouwinstallaties zij wilde etc. En Diana is ook nog niet vergeten hoe onzeker ze was over het toekomstige eindresultaat. Uiteindelijk is het gebouw gerealiseerd, maar het voldeed bij oplevering niet aan haar wensen en was ook nog eens veel duurder geworden dan ooit bedacht. En ze is zeker ook nog niet vergeten welke ellende de aanpassingen in de maanden na oplevering met zich meebrachten. Kortom, geen aantrekkelijk vooruitzicht om dat nog eens te moeten doen. Wat een risico’s en onzekerheden. Of zou het anno 2021 met de inzet van nieuwe technieken, zoals artificial intelligence, algoritmes en de sterk verbeterde visualisatietechnieken inmiddels mogelijk zijn om als opdrachtgever zelf te definiëren wat je wilt? En dat dan aan een ontwerpteam of projectontwikkelaar over te dragen? Het antwoord daarop is gelukkig volmondig JA. Hedendaagse nieuwe ontwikkelingen op het gebied van big data, artificial intelligence, slimme algoritmes, fotorealistische visualisatie en gaming technologie maken het inmiddels mogelijk om zowel ontwerpopties als werkprocessen in organisaties realtime te simuleren. En dat kunnen we natuurlijk perfect gebruiken voor klanten zoals Diana. Dit om hen nog beter te kunnen faciliteren in het maken van de juiste keuzes. Met deze nieuwe technieken worden de gevolgen van te maken keuzes direct ervaren door klanten. Bijkomend voordeel is dat de risico’s en onzekerheden afnemen. Gebruikers van gebouwen kunnen dus in een virtuele omgeving hun nieuwe of vernieuwde huisvesting daadwerkelijk ervaren voordat deze gerealiseerd wordt. Door middel van de ‘Digitally try before you buy’ in huisvesting worden oplossingen tot leven gebracht. Daarvoor wordt een VR Treadmill gebruikt waarop je, op een natuurlijke en soepele wijze, kunt lopen, zitten, opzij stappen en achteruit lopen. Op deze wijze kunnen klanten rondlopen in hun virtuele gebouw en zelf aanpassingen doen en voorzieningen aangeven. Hoe gaaf is dat? Door deze werkwijze ontstaan er gebouwen die beter aansluiten op de wensen van opdrachtgevers. En belangrijker nog: met een proces waarin klanten écht klant zijn en hun huisvesting kunnen testen en aanpassen op een moment ver voor de start van de realisatie. 00:37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication