13

De vier Defensiemusea verbinden mensen, objecten en militaire geschiedenis met elkaar. Ieder museum doet dat met een open blik naar de wereld, het verleden, maar ook de hedendaagse tijd. De vier musea hebben in totaal 2018 400.527 bezoekers ontvangen. Vooral het Mariniersmuseum en het Marechausseemuseum deden het ten opzichte van het jaar ervoor erg goed. De bezoekersaantallen van het Nationaal Militair Museum en het Marinemuseum daalden iets. Aantal NMM Bezoekcategorie Vol betalend Defensie Scholen Korting Derden Museumkaart Gratis Evenementen Totaal 63.295 16.288 17.271 39.425 15.985 92.415 11.784 15.784 272.247 Marinemuseum Mariniersmuseum 49.601 3.260 2.387 8.504 2.671 16.166 3.868 551 87.008 3.896 2.287 676 982 3.909 3.892 608 1.431 17.681 Marechausseemuseum 2.842 1.132 55 914 77 4.235 7.524 6.812 23.591 Als museumgroep wordt er gestreefd naar een veelzijdig aanbod van tentoonstellingen en presentaties, voor een breed en divers publiek. Alle vier de musea blijven zich de komende jaren richten op de grootste doelgroep: families. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de vier centrale kernwaarden bravoure, verrijkend, integer en energiek. Ieder museum heeft daarnaast een eigen onderscheidende kernwaarde gekregen, de zogeheten signatuurwaarde. Voor het Nationaal Militair Museum is dit actueel, voor het Marinemuseum grandeur, het Mariniersmuseum onderscheidt zich met heldhaftig en voor het Marechausseemuseum is onderzoekend de signatuurwaarde. Deze signatuurwaarden zien we meer en meer terug in de programmering van de vier musea. In het Nationaal Militair Museum is een aparte werkgroep Actueel ingericht. Deze werkgroep heeft in 2018 twee (foto)tentoonstellingen gerealiseerd, meerdere lezingen en er is een online blog waarin conservator Dirk Staat actuele onderwerpen op geheel eigen wijze becommentarieert. 9

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication