26

In aanloop naar de invoer van de AVG-wetgeving is de Google Analytics aangepast. Dit bleek te rigoreus waardoor er in periode 23 februari tot 27 maart geen gegevens binnengekomen zijn. De lichte daling in websitebezoek kan hierdoor verklaard worden. Jaar Facebook-volgers Nationaal Militair Museum Marinemuseum Mariniersmuseum Marechausseemuseum Jaar Twitter-volgers Nationaal Militair Museum Marinemuseum Mariniersmuseum Marechausseemuseum Jaar Instagram-volgers Nationaal Militair Museum Marinemuseum Mariniersmuseum Marechausseemuseum Jaar Youtube-abonnees Nationaal Militair Museum 90 85 Mijlpalen online 2018 • Google Analytics; in 2017 zijn we gestart met het inrichten van Google Analytics, hierdoor konden we het online bezoek beter meten. In 2018 zijn hier 4 dashboards aan toegevoegd om nog makkelijker de belangrijkste data te verzamelen. • Google AdWords; in 2018 zijn de Google Adwords gehanteerd. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Google Grants. • Na het NMM en het Marinemuseum zijn ook het Mariniersmuseum en het Marechausseemuseum begonnen met online adverteren via facebook & Instagram. Aanwezigheid externe evenementen Ook in 2018 waren de musea gezamenlijk aanwezig op de belangrijke externe presentaties. Hieronder vallen de Vakantiebeurs, 5 mei Bevrijdingsdag Wageningen, Veteranendag, de Marinedagen en de Wereldhavendagen. Publieksonderzoek Om beter inzicht te krijgen in de bezoekers van de afzonderlijke musea werd in alle vier de musea publieksonderzoek gedaan. Kwalitatief onderzoek – Mystery Review Op gezette tijden bezochten Mystery Guests de musea, zij brachten de hele klantbeleving in kaart, van moment van aankomst per auto of openbaar vervoer tot het moment van afscheid nemen. In 2018 zijn de musea alle vier ieder kwartaal bezocht. 22 2640 450 394 322 2018 1025 nvt nvt nvt 2017 3060 438 234 nvt 2018 2873 421 nvt nvt 2017 24934 4388 1971 2390 2018 20.203 3237 1753 2081 2017 2018 2017

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication