Missie, Visie en uitgangspunten Stichting Koninklijke Defensiemusea De Stichting Koninklijke Defensiemusea bestaat uit vier vestigingen, verspreid over Nederland: het Nationaal Militair Museum te Soesterberg, het Marinemuseum te Den Helder, het Mariniersmuseum te Rotterdam en het Marechausseemuseum te Buren. Missie Zij hebben als missie met kracht het militaire verhaal en het verhaal van militairen een plek te geven in publieke discussies, door zoveel mogelijk mensen de krijgsmacht in heden en verleden te laten beleven, omdat oorlog en conflict onlosmakelijk verbonden zijn met de wereld waarin we leven en dus met ons. De krijgsmacht vervult een belangrijke kerntaak van de overheid. Het is voor de maatschappelijke legitimatie van de krijgsmacht – als ook voor de motivatie van de mannen en vrouwen die er werken – essentieel dat een substantieel deel van de samenleving zich bewust is van het waarom van een krijgsmacht en zich een mening kan vormen over de manier waarop de krijgsmacht haar taken uitvoert. Daarom bieden de Defensiemusea een venster op verleden, heden en toekomstige ontwikkelingen van de krijgsmacht, op een niet-vrijblijvende manier. De Defensiemusea willen de bezoekers raken door: • emoties van militairen als kameraadschap, moed, betrokkenheid en angst tastbaar te maken; • te laten zien dat het maken van keuzes noodzakelijk is; • te tonen dat met dreiging van wapens soms de vrede bewaard kan worden; • te laten voelen, proeven, ruiken en horen wat het betekent om te werken voor vrede en veiligheid; • de wederkerige invloed van krijgsmacht op samenleving vanuit meerdere perspectieven te belichten. De Defensiemusea beogen een ‘transformerende ervaring’, wat wil zeggen dat een bezoek aan een van de Defensiemusea de blik van het publiek op de krijgsmacht kan veranderen. De stichting handelt bij het realiseren van haar doel zoveel mogelijk volgens de Governancecode Cultuur en volgens de door de International Council of Museums (ICOM) opgestelde Ethische Code voor Musea (art.3.2. Statuten). Vier merkwaarden Er zijn vier merkwaarden ontwikkeld, die bepalend zijn voor het karakter en de identiteit van de musea en die gelden voor alle medewerkers binnen de stichting: BRAVOURE Wij hebben Bravoure. We zijn jongensachtig, ondeugend en bekijken het leven met een knipoog. We zijn onverschrokken en stoer. INTEGER Wij zijn Integer. We zijn eerlijk, geloofwaardig en oprecht. We laten altijd meerdere perspectieven zien en zijn evenwichtig. ENERGIEK Wij zijn Energiek. We zijn ondernemend en creatief. We zijn actief, fris en aanstekelijk. VERRIJKEND Wij zijn Verrijkend. We zijn boeiend en inspirerend. We zijn enthousiasmerend en zorgen dat wat we doen beklijft. We zijn uitnodigend.