Lange tijd stond dit project stil maar afgelopen jaar is de vergunning rondgekomen en recent zijn de locaties definitief vastgesteld. Er is een Fries bedrijf gevonden voor de conservering van de F104 zodat dit project naar verwachting in het voorjaar van 2019 kan worden afgerond. Komende jaren zal de buitencollectie extra onderhoud krijgen. Hiervoor is een meerjarig onderhoudsprogramma in voorbereiding. Om ervoor te zorgen dat de toestand van de buitencollectie op peil blijft is afgelopen najaar samen met een vijftal vrijwilligers onder de veelzeggende naam wasploeg 5 (W5) onderhoudsproces opgestart. Verder werden onder andere in het verleden beschadigde schetsboeken van Hoynck van Papendrecht geconserveerd en werden als gevolg van waterschade in het Legermuseum door roest aangetaste vuurwapens geconserveerd. Het NMM heeft een bijzonder vliegtuigwrak in de collectie: een Messerschmidt 262, de eerste Duitse straaljager uit de Tweede Wereldoorlog. Het vliegtuig is in 1944 in de buurt van Nijmegen neergekomen. Het wrak wordt geconserveerd door vrijwilligers van Museum Deelen, waar het ook tentoongesteld gaat worden. Het NMM begeleidt deze conserveringsoperatie en steunt deze met bedrijfsmiddelen. Ten behoeve van het evenement Luchtvaartdagen in augustus 2018 zijn alle vliegtuigen in het depot onder handen genomen: ze zijn gereinigd, de banden zijn opgepompt, en tevens zijn kleine reparaties aan plaatwerk en vleugels verricht. Een groot aantal vliegtuigen is tijdens de Luchtvaartdagen buiten tentoongesteld aan het publiek. Sommige, zoals de F4 Phantom voor het eerst. Dit trok spotters aan vanuit heel Nederland, en zelfs enkele bezoekers uit Duitsland, die speciaal voor de Phantom naar Soesterberg kwamen. Een van de speerpunten in het nieuwe collectieplan is het verbeteren van de opbergmethoden in depot en het daaraan gekoppelde streven om de collectie beter vindbaar en bereikbaar te maken. Voor dit doel is de hal met vliegtuigen opnieuw ingericht en wordt momenteel gewerkt aan het maken van steunen voor het opslaan van bijvoorbeeld vleugeldelen. In het depot kleine middelen is een belangrijk deel van de collectie blanke wapens geplaatst. Deze collectie, bestaande uit meer dan 3000 objecten zoals sabels en degens, zat nog in haar verhuisverpakking. Deze berging was niet langer verantwoord en moest dus worden aangepakt. In overleg met verschillende partijen zijn ten behoeve van de berging stellingen uitgerust met speciaal op maat gemaakte planken die aan de bovenzijde werden voorzien van foam. Het foam is dusdanig ingesneden dat elk individueel object met de kling naast elkaar kan worden gelegd. Door de efficiënte indeling konden velen objecten in grote dichtheden boven elkaar worden geplaatst. Tijdens deze acties zijn de objecten ook gecontroleerd op standplaats en fysieke toestand. Een vervolg van dit project staat in de steigers voor de deelverzameling bajonetten. Mede met het oog op de tentoonstelling Militaire Muziek en de daaraan gekoppelde verwerving van een grote collectie geluidsdragers zijn deze met de al aanwezige collectie langspeelplaten omgepakt, gereinigd, geregistreerd en ten dele gedigitaliseerd. Daarmee is deze collectie beter ontsloten en geborgen. Er is een start gemaakt met de centralisatie van de SKD-collecties. Zo zijn delen van de objecten van het Marinemuseum overgebracht naar Soesterberg en daar ondergebracht, later gevolgd door objecten van het Marechausseemuseum. Bruiklenen Het NMM heeft afgelopen jaar circa 1000 objecten uitgeleend aan meer dan 80 instellingen. Het grootste deel hiervan betrof langdurige bruiklenen. Komende jaren worden deze in kaart gebracht en worden de contracten vernieuwd. Daarbij komt ook de vraag aan de orde wat de waardebepaling van deze objecten voor de collectie is. Van een groot aantal bruiklenen is door een stagiaire een rapport opgesteld. Komende jaren worden de hieruit voortkomende acties in werking 26