van het Korps Mariniers. In 2019 zal het weer in volle glorie in het Mariniersmuseum op zaal te zien zijn. Foto: restauratie schilderij Transport der Kolonialen Aankopen In het kader van de herinrichting op de tweede etage aangaande Moderne Missies zijn drie hedendaagse voertuigmodellen gekocht. Met dank aan de Stichting Vrienden van het Mariniersmuseum en de Stichting Historische Verzameling Korps Mariniers heeft het museum de volgende stukken kunnen aankopen: • een pyrotechnische donderbus van de Admiraliteit Amsterdam uit 1793; • een enterhouwer van de Admiraliteit Rotterdam uit 1732; • een Kapmes Marine model M1898. De donderbus en de enterhouwer hebben inmiddels een fraaie plek in de basisexpositie, in een speciaal hiervoor vervaardigde vitrine. Collectiebeheer De jaarcijfers 2018 van de collectie van het Marechausseemuseum zijn lastig vast te stellen. De afdeling collectie was in 2018 sterk onderbezet en ondanks de persoonlijke inzet niet in staat om alle collectiebewegingen voldoende te monitoren, een volledige bruikleen- en aanwinstenadministratie bij te houden, en de registratie van de objecten op het gewenste niveau door te voeren. Daarnaast is geconstateerd dat de oude registratie in Adlib voor 2018 niet betrouwbaar is. Deze bevat veel omissies en dubbele registraties. Daarom is het voor het jaarverslag van 2018 niet mogelijk om concrete cijfers te geven. In 2018 werd geconstateerd dat de klimaatomstandigheden in de depots niet voldeden aan de eisen die hieraan gesteld worden. De hulp van de firma Art Salvage werd ingeroepen om het klimaat te monitoren, de temperatuur en relatieve luchtvochtigheid in zekere mate te beheersen. Zij reinigden bovendien een deel van de collectie van het stof en de schimmels die inmiddels 31