69

Baten DIRECTE OPBRENGSTEN 1. Publieksinkomsten Publieksinkomsten onderscheiden zich in de stromen Entreegelden, Educatie en rondleidingen, Evenementen, Horeca inkomsten en Winkelverkopen. In het NMM zijn zowel de winkel als de horeca ondergebracht bij de publieke partner in de DBFMO constructie. De inkomsten van de SKD uit horeca en winkel zijn daarmee niet in relatie tot de bezoekersaantallen voor het totaal uit te drukken. Exploitatie 2018 Publieksinkomsten Entree inkomsten Educatie en rondleidingen Evenementen Horeca Winkel 2.880.995 2.459.152 134.683 243.971 21.648 21.541 Begroting 2018 2.880.000 2.407.000 111.000 330.000 15.000 17.000 Exploitatie 2017 2.851.998 2.417.290 136.311 236.816 35.088 26.493 De entree inkomsten zijn € 52.152 hoger dan begroot. Het NMM bleef ca € 47.000 onder het begrote bedrag, maar in het Marinemuseum werd als gevolg van prijsverhoging ruim € 92.000 meer entree inkomsten gerealiseerd. De entree inkomsten per vestiging Exploitatie 2018 NMM Marinemuseum Mariniersmuseum Marechausseemuseum Totaal 1.802.345 581.575 43.267 31.965 2.459.152 Begroting 2018 1.850.000 489.000 38.500 29.500 2.407.000 Exploitatie 2017 1.845.549 495.939 41.961 33.841 2.417.290 In de begroting 2018 werd de ambitie om 300.000 bezoekers in het NMM te halen niet volledig doorvertaald. De inkomsten uit entree voor het NMM zijn behoudend gecalculeerd, uitgaand van 275.000 bezoekers. De gemiddelde inkomst per bezoeker van het NMM is iets lager dan het begrote cijfer. In het Marinemuseum is € 6,68 per bezoeker gerealiseerd. Dit komt vooral doordat het aandeel volbetalende bezoekers in het Marinemuseum aanzienlijk (57%) is door de Duitse toeristen. In het Marechausseemuseum bedraagt het aandeel volbetalende bezoekers slechts 12%, omdat daar in 2018 groots is ingezet op evenementen die gratis te bezoeken waren. 65

70 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication