35

Verborgen talent Mathieu Van de Wildebergh versterkt sinds november 2023 het programmatorenteam van De Kern. Hij legt elke dag de theaterprogrammatie, de klassieke muziekprogrammatie en tal van De Kernprojecten tussen zijn cultureel goed belegde boterham. Mathieu is daarnaast ook een begenadigd DJ. Je kent hem misschien als Goldorak, als de helft van DJ-duo Da Boy Conny of één van zijn talrijke pseudoniemen. Na festivals en clubs over heel het land en daarbuiten voegde hij afgelopen zomer ook het OLT toe aan zijn checklist van fijne plekken waar hij kwam, zag en overwon (aftershow Bazart). Hoe is het voor jou allemaal begonnen? “Ik was nog te jong om naar feesten te gaan, maar geraakte op jonge leeftijd gefascineerd door het dj’en. Op mijn dertiende kocht ik twee aftandse draaitafels en een mixer. De draaitafels hadden zelfs geen pitchcontrol, die nodig was om muziek in elkaar te laten overvloeien. Ik mixte platen die ongeveer dezelfde BPM (beats per minute) hadden. Geen gemakkelijke opdracht, maar zo heb ik het wel snel onder de knie gekregen.” Hoe heb je elektronische muziek leren kennen? “Door in de platencollectie te grasduinen van mijn ouders ontdekte ik op jonge leeftijd Kraftwerk’s Autobahn en Oxygène van Jean-Michel Jarre. Door me verder te verdiepen in die muziek, ging er een nieuwe wereld voor me open. Ik heb in al die jaren een aanzienlijke platencollectie verzameld met diverse genres.” Wat zijn je strafste verwezenlijkingen? “Ik speelde een bescheiden rol in de introductie van Dubstep (een muziekstijl die rond 2005 vanuit Londen naar het Europese vasteland kwam) in Antwerpen en daarbuiten. Wat aanvankelijk zeer niche en underground was, evolueerde al snel tot een populair genre. Dit heeft enorm veel deuren geopend. Ik werd resident-DJ in verschillende clubs, cureerde mijn eigen avonden in Petrol en trad op plekken op waar veel DJ’s alleen maar van kunnen dromen, zoals Tomorrowland, 10DaysOff, Outlook en Laundry Day.” Zie je gelijkenissen tussen je job als programmator en je activiteiten als dj? “Zeker, er zijn meer overeenkomsten dan je zou denken. In beide gevallen kies je muziek (of in mijn geval ook theater) die het publiek kent en waardeert. Soms selecteer je minder bekende stukken, in de hoop dat het publiek ook hiervan zal genieten en openstaat voor nieuwe ervaringen.” 35 © Jan Muylaert

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication